ماجراهای تزالینو و تزالینا!

 بنیاد خواندن آلمان و شرکت تزا  از سال ۱۹۹۹،  "مسابقه خلاقان داستان و کاردستی"  را با دو شخصیت کتابخوان به نام های تزالینو و تزالینا را  آغاز کرده است. 

هدف این مسابقه، اجرای پروژه‌های مشترک ميان رشته‌ای است که از طریق آن‌ها، کودکان بتوانند در دراز مدت  به خواندن و خلاق بودن تشویق شوند. تزالینو و تزالینا به عنوان  یک الگوی مثبت توانسته‌اند تا به امروز هزاران کودک دبستانی در آلمان را به خواندن، نوشتن نقاشی کردن تشویق کنند.

هر سال یک نویسنده ادبیات کودکان، داستانی را آغاز می‌کند که در ارتباط با موضوع مسابقه است. سپس دانش آموزان دبستانی باید آن‌ را را ادامه داده و به پایان برسانند. آغاز این داستان‌ها، دانش‌آموزان را به خلاق بودن تشویق می‌کند و آن‌ها را برای نوشتن ادامه داستان به خواندن کتاب‌های دیگر درباره موضوع مسابقه تشویق می‌کند.

هر سال کلاس‌های دبستانی، با شرکت در این مسابقه، این دو قهرمان را در ماجراهای‌شان همراهی می‌کنند. کودکان، در یک رویارویی سرگرم کننده با موضوع‌های متفاوت، مهارت گفتاری خود را تقویت می‌کنند، اعتماد به نفس خود را افزایش می‌دهند و با شرکت در فعالیت‌های گروهی، مهارت‌های اجتماعی خود را بهبود می‌بخشند. افزون بر آن، اجرای  پروژه‌های خلاقانه همکاری بین دانش آموزان را گسترش می بخشند  و مهارت‌های فردی آن‌ها را نیز تقویت می‌کند.

دانش آموزان یک کلاس دبستانی همراه با آموزگار خود  باید در این مسابقه ثبت نام  و شرکت کنند. مسابقه سه بخش دارد، که برای هر بخش جایزه ویژه‌ای هم در نظر گرفته شده است:

  • خلق کردن ادامه یک داستان 
  • درست کردن یک کاردستی
  • ارائه یک پروژه مشترک  

 "مسابقه خلاقان داستان و کاردستی"  که ماجراهای تزالینو و تزالینا را دنبال می‌کند، امسال برای دوازدهمین بار برگزار می‌شود. امسال هم مانند سال‌های پیش، هزاران دانش آموز در این مسابقه شرکت می‌کنند و همراه با تزالینو و تزالینا، به کشف قاره اروپا می‌روند. این بار تزالینو و تزالینا کشورهای اروپایی را برای یافتن پاسخ چیستانی زیر پا می گذارند و دانش آموزان را با فرهنگ و آداب و رسوم این کشورها آشنا می‌سازند. دانش‌آموزان، تزالینو و تزالینا  را در این سفر همراهی می‌کنند و برای حل این چیستان به کمک آنها می شتابند.

Nahrgang نویسنده ادبیات کودکان آلمان، امسال در آغاز داستان "تزالینو و تزالینا"،  داستانی به نام "به دنبال رد پایی داغ  در اروپا" را  شروع کرده است که کودکان دبستانی باید آن را به پایان برسانند.

کلاس‌های دبستانی در آلمان می‌توانند از  ۱۱ دی  تا ۹  اسفند  برای شرکت در این مسابقه نام نویسی کنند. و آخرین مهلت تحویل پروژه‌ها تا ۲۶ فروردین سال آینده است. 

برگردان:
گروه مترجمان کتابک- ترانه وکیلی
Submitted by admin on