خواندن، راز موفقیت!

 دبستان Eggern اتریش  با اجرای پروژه ای در طی سال تحصیلی، دانش آموزان کلاس های دوم و سوم را به خواندن تشویق می کند. در این راستا، هر ماه برنامه ای را با کمک مربیان، والدین و یا پدرومادربزرگ ها به اجرا می گذارد:

سپتامبر(شهریورـ مهر): در آغاز سال تحصیلی جدید، دانش آموزان کلاس های دوم وسوم دبستان، "دفترچه خواندن" را دریافت می کنند. در طول سال تحصیلی،  پدرومادران به عنوان یاری دهندگان کودکان در خواندن، نام نویسنده و عنوان کتاب خوانده شده را در این دفترچه وارد می کنند و با امضای خود آن را تائید می کنند.

پیش از عید کریسمس (سوم دی): در مراسمی با شرکت  دولت مردان محلی و والدین، پدرومادربزرگ ها و خواهران و برادران  کودکان، کودکانی که بیشترین کتاب را خوانده باشند، کتابی به عنوان جایزه دریافت می کنند. این مراسم در پایان سال تحصیلی نیز تکرار می شود.

کودکانی که درپایان  سال تحصیلی  در خواندن  ضعف دارند، در سال آینده تحصیلی  در برنامه تقویت مهارت خواندن شرکت می کنند. در این برنامه والدین و مربیان با این کودکان به شکل گروهی و یا فردی تمرین می کنند تا مهارت خواندن آن ها تقویت شود.

اکتبر(مهرـ آبان): در این ماه،  هرهفته، دو مادر یا پدر بخشی از کتاب محبوب  دوران کودکی خود را برای کودکان می خوانند. این برنامه  کتابخوانی روزهای  سه شنبه و پنجشنبه به اجرا در می آید.

نوامبر (آبان ـ آذر):  در ۲۴نوامبر (۳ آذر) نمایشگاه کتاب کریسمس برای کودکان و والدین آن ها برگزار می شود. سر شب والدین با تازه ها در بازار کتاب ادبیات کودکان آشنا می شوند. سپس به پرسشنامه ای درباره تشویق به خواندن و عادت های خواندن کودکان خود پاسخ می دهند. این پرسشنامه در روز دیدار والدین با مربیان مورد گفتگو قرار می گیرد. هدف این پرسشنامه شناخت ضعف های کودکان در خواندن و یافتن راه حل مناسبی برای تشویق به خواندن و تقویت مهارت خواندن کودکان است.

دسامبر (آذر ـ دی): پیش از آغاز سال جدید میلادی، کودکان کتابخوانی را در دبستان تمرین می کنند.  هر روز  کودکی متنی را که بارها تمرین کرده برای کودکان دیگر می خواند.

ژانویه (دی ـ بهمن): در آغاز سال جدید  میلادی کودکان شبی را دور ازخانه و بدون والدین بسر می برند. کتابدار کتابخانه عمومی شهر از کودکان برای شب کتابخوانی دعوت می کند. بعد از گشتی در شهر، کتابدار کتابی را معرفی می کند. سپس کودکان فیلمی در ارتباط با کتاب معرفی شده تماشا می کنند.  تمام شب کودکان می توانند باهم بازی کنند و یا با چراغ قوه کتاب دلخواه خود را بخوانند، و چند ساعتی نیز در کیسه های خواب خود بخوابند.

فوریه (بهمن ـ اسفند): کودکان از پدربزرگ و مادر بزرگ شان درخواست می کنند تا کتاب محبوب  دوران کودکی خود را معرفی کنند و یا راجع به خاطرات دوران کودکی در دبستان که در ارتباط با خواندن است،  صحبت کنند.

سپس نمایشگاه کوچکی برپا می شود و در آن کتاب های دوران کودکی پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها  معرفی می شوند.

مارس (اسفند ـ فروردین): در این ماه سمینارهای گوناگونی در ارتبا ط با خواندن برای والدین و مربیان برگزار می شوند، تا آن ها با اهمیت تشویق به خواندن وتقویت آن پی ببرند.

در این ماه، کودکان برای یکدیگر شعرهای کودکانه می خوانند و شعر هم می نویسند. اشعار کودکان به صورت کتابی چاپ و در کتابخانه مدرسه نگهداری می شود.

آوریل (فروردین ـ اردیبهشت): کتابخانه عمومی شهر روز اندرسن (دوم آوریل یا ۱۳ فروردین، روز جهانی کتاب کودک) را با همکاری مدرسه جشن می گیرد. در این روز کتابدار کتاب های ویژه ای را معرفی می کند. سه تا از این کتاب  ها برای خواندن درکلاس انتخاب می شوند.  برای  تعطیلات عید پاک آموزگار هر کلاس، برای کودکان تکالیف سرگرم کننده ای تهیه می کند که در ارتباط  با عید پاک هم هستند. هر کودکی که  تمام تکالیف و یا قسمتی از آن ها را انجام بدهد بعد از پایان تعطیلات جایزه کوچکی دریافت می کند.

می ـ ژوئن (اردیبهشت ـ خرداد): در این آخرین دو ماه سال تحصیلی، هر کودکی کتاب دلخواه خود را معرفی می کند. دانش آموزان بلندخوانی را به طور پیوسته تمرین می کنند. این تمرین ها کودکان را برای شرکت در مسابقه بلندخوانی  که در پایان سال تحصیلی برگزار می شود، آماده می کند. برای شرکت در این مسابقه کودکان  بر حسب توانایی خواندن به سه گروه تقسیم می شوند. هیئت داوران هر گروه از میان والدین انتخاب می شوند. هر کودکی متن کوتاهی را می خواند که بر روی سی دی ضبط می شود. هیئت داوران  به این سی دی ها گوش داده و از میان هر گروه سه کودک را انتخاب می کنند که بهترین ها هستند.

جشن پایانی مدرسه روز ۲۹ ژوئن\۷ تیر برگزار می شود. در این روز از یک نویسنده ادبیات کودکان دعوت می شود که بخشی از کتاب خود را برای کودکان بخواند. کودکانی که برنده مسابقه بلندخوانی هستند، کتابی از نویسنده دعوت شده را از دست خود او جایزه می گیرند.  به این ترتیب سال تحصیلی به پایان می رسد و تعطیلات تابستانی آغاز می شود. 

برگردان:
گروه مترجمان کتابک- ترانه وکیلی
Submitted by admin on