نگاه دقیق از جادو پرده برمی دارد!

شناخت و درک رنگ‌های مکمل، می‌تواند کودکان را در هر سنی، هم مجذوب و هم دلزده کند. نویسنده ی هنرمند، اریک کارل، بهترین کسی است که می‌تواند این موضوع را به کودکان بیاموزد.

"روباه قرمز سلام" داستانی ساده و سرگرم کننده است که به خوانندگانش اجازه می دهد به راز نویسنده ی هنرمند پی ببرند. راه پی بردن به راز هم، خیره شدن به تصویرهاست!

توضیحات کارل درست است. اما کمی جادو هم در این کار هست، روباه قرمز سلام، چیزهایی بیشتر از تنها یک کتاب برای فهم چرخه ی رنگ گوته  دارد.

او با دقت، زیرکی و گشاده دستی، خوانندگانش را به نگاه هنرمندانه به داستان فرا می خواند. با کمی بردباری و حوصله، شما و فرزند‌تان از آنچه می‌توانید ببینید، شگفت زده خواهید شد. با هم نگاه کنید و در خواندن "روباه قرمز، سلام" با فرزندتان شریک شوید:

١. کتاب را بالا بگیرید و عنوان آن را بلند بخوانید. بپرسید آیا چیزی روی جلد کتاب هست که شگفت آورباشد؟  بله. روباه قرمز، سبز است. فرزند‌تان انتظار دارد کتاب چه چیزی را برایش توضیح دهد؟

٢. جلد کتاب را باز کنید و از فرزند‌تان بخواهید درباره ی تصویر آستر کتاب توضیح بدهد. نویسنده به این دایره‌ی درخشان چه می‌گوید؟ (چرخه ی رنگ). بکوشید با کمک کودک‌ تان اطلاعاتی درباره‌ی گوته و چرخه‌ی رنگ‌های مکمل او پیدا کنید. در نظر بگیرید که گوته، رنگ‌های مکمل را در چرخه‌ی رنگ، روبه روی یکدیگر قرار داده است. چرا رنگ های مکمل در این داستان اهمیت دارند؟ کتاب را ورق بزنید تا کم کم بفهمید چرا.

توجه کنید: شاید بهتر باشد برای خوانندگان خردسال، داستان را پیش از این که چرخه ی رنگ گوته و اطلاعات زندگی او را ارائه بدهید، دست کم یک بار بخوانید.

٣. هنگامی که کودک در سر تا سر داستان تصویرهای رنگ مکمل را روی صفحه های سفید می‌بیند، از او بخواهید رنگ‌ها و شکل‌ها را توصیف کند.(توجه داشته باشید که هر رنگ، مکمل خود را در صفحه ی سفید بازتاب می‌دهد.)

٤. پس از خواندن داستان و لذت بردن از آن، چرخه‌ی رنگ گوته را دم دست خود بگذارید. ببینید آیا فرزندتان می تواند با کمک چرخه ی رنگ گوته، رنگی را که در هر صفحه ی سفید، پس از دیدن تصویر در صفحه ی پیشین به وجود می آید، حدس بزند؟ پیش از این که متن را دوباره بخوانید، کتاب را ورق بزنید. روی تصویر روباه مکث کنید. از کودک بخواهید نام جانوری را که می بیند، بگوید. بعد درباره‌ی رنگ سبز تصویر به او توضیح بدهید. سپس رنگ سبز را از روی چرخه‌ی رنگ پیدا کنید و انگشت تان را مستقیم به سوی مرکز چرخه‌ی رنگ بکشید تا رنگ قرمز، رنگ مکمل سبز را در مقابل آن لمس کنید. حالا بپرسید نام جانور چیست؟ پاسخ این است: روباه قرمز.

برگردان:
شادی فرزین
Submitted by admin on