عضو باشگاه ژولیوس شوید، کتاب بخوانید!

 باشگاه ژولیوس طرحی برای ترویج خواندن  در تعطیلات تابستان  و برنامه ای جالب و سرگرم کننده برای اوقات فراغت کودکان یازده تا چهارده ساله است.

این باشگاه امسال در ۴۳ کتابخانه عمومی ایالت نیدرزاکسن Niedersachsen آلمان برپا می شود. اجرا کنندگان این طرح بنیاد خیریه VGH و کتابخانه مرکزی این ایالت هستند که با همکاری کتابخانه های عمومی و مراکز آموزشی  آن را به اجرا می گذارند.

برای شرکت در این پروژه، نخست هر کتابخانه باید گزارشی از فعالیت و امکانات خود را در اختیار برگزار کنندگان طرح بگذارد. بعد از انتخاب شدن، کتابخانه کتاب و مواد لازم  برای اجرای این پروژه را به رایگان دریافت می کند و از پشتیبانی مالی نیز برخودار می شود.

نخستین هدف از برپایی باشگاه ژولیوس کشف لذت خواندن است. تقویت مهارت های خواندن، بیان و درک متن  هم  از دیگر هدف های این پروژه است. افزون بر آن،  پروژه سعی دارد تا  کتابخانه های عمومی  بتوانند نهادهای فعال در جامعه برای ترویج خواندن باشند. 

 برای رسیدن به این هدف، هیئتی  از کارشناسان ادبیات  کودکان و نوجوانان، صد کتاب جالب و خواندنی را برمی گزینند و آن ها را در کتابخانه هایی که در اجرای این پروژه شرکت می کنند، به رایگان در دسترس کودکان و نوجوانان قرار می دهد.

کودکان می توانند  با سر زدن به  کتابخانه های باشگاه ژولیوس و یا از طریق اینترنت عضو باشگاه شوند و کتاب به امانت بگیرند. هرعضوی که دست کم یک کتاب بخواند و به پرسشنامه ای درباره آن پاسخ دهد، هدیه کوچکی دریافت می کند. با خواندن دو کتاب هم دیپلمی به او اهدا می شود. برای تشویق به نوشتن، هر عضوی که نقدی بر کتابی بنویسد،  جایزه های دیگری نیز دریافت می کند.

باشگاه ژولیوس در  تعطیلات تابستان در کنار تشویق به خواندن، برنامه های فرهنگی ـ هنری مانند دیدار با یک نویسنده، آشنایی با موسیقی و شب کتابخوانی نیز برگزار می کند.

پروژه  با برگزاری جشنی در هر کتابخانه به پایان می رسد.

برگردان:
گروه مترجمان کتابک- ترانه وکیلی
Submitted by admin on