بهترین‌های سه نشریه خردسال در دی ماه از نگاه شورای کتاب کودک

در این گزارش گروه نشریه شورای کتاب کودک بهترین مطالب شماره دی ماه سه نشریه نبات کوچولو، رشد کودک و دوست خردسال را اعلام کرده است.

نبات کوچولو شماره ۲۹ دی ماه ۱۳۹۲

 داستان ترجمه

عنوان: مارتا استاد غافلگیری

نویسنده: فراکه ناهر گانگ

تصویرگر: تیلمان می‌شالسکی

ترجمه: شیرین سلیمانی

پدربزرگ و مادربزرگ پر از تجربه و عشقند. آن‌ها لحظاتی را با کودک می‌گذرانند که شاید مادر‌ها و پدر‌ها نه وقت و حوصله آن را داشته باشند و نه بلد باشند!

هاربرت، موش بزرگة مانند پدربزرگی برای مارتا، موش کوچولو ست. مارتا قصد دارد در یک روز تعطیل او را غافلگیر کند. بنابراین به منزل او می‌رود و همراه هاربرت پختن کیک را تجربه می‌کند، تجربه‌ای بسیار جذاب و شیرین.

توجه به داستان ترجمه برای آشنایی کودکان با فرهنگ‌های نکته مثبت مجله است.

کلید واژه: ارتباط بین نسل‌ها،

 

 داستان تالیف

عنوان: گدلو گدو

نویسنده: افسانه شعبان‌نژاد

تصویرگر: طیبه توسلی

این شخصیت شیطون و کلک انگار در این شماره مجله هم سعی دارد با کلک غذاهای نی نی دختری و نی نی پسری را از آن‌ها بگیرد اما باز هم موفق نمی‌شود. ریتم آهنگین و شاد ماجراهای گدلو گدو لحظات شادی را برای کودک می‌آفریند و او را به خوردن غذاهای سالم مانند هویج و آش تشویق می‌کند.

کلید واژه: تغذیه سالم

عنوان: باد آمد بوسش کند

نویسنده: لاله جعفری

تصویرگر: حدیثه قربان

قصه‌ای که می‌تواند همراه با بازی برای کودک ایجاد هیجان کند. به جای استفاده از واژه‌ها کودک با تصاویری روبرو می‌شود که در ازای آن‌ها واژه مناسب می‌گذارد و با بزرگتری که برایش قصه می‌خواند همراه می‌گردد. شاید بعد از خواندن داستان ما هم همراه «برگی» شخصیت داستان و سایر برگ‌ها شکل‌های جدیدی خلق کنیم.

کلید واژه: برگ

شعر

عنوان: فنری که در می‌رفت

سروده: ناصر کشاورز

تصویرگر: آزاده معزی

شاعرانه و خیال انگیز. این شعر داستان گونه با شیطنت‌های فنر رنگارنگی همراه می‌گردد که در انت‌ها.......!

عنوان: جوجه پنگوئن

سروده: افسانه شعبان‌نژاد

تصویرگر: ساناز طاری

جوجه پنگوئن شکمو         ماهیارو هی داده قورت

گنده شده مثل باباش         تنگه براش پیراهناش

شاعر حس کودک را به وابستگی‌اش به برخی لباس‌ها که برایش تنگ می‌شود در مقابل بزرگ شدن، با کلمات آهنگین بیان می‌کند؛ تصویر نیز به این احساس کمک کرده است.

سرگرمی

عنوان: آدم برفی

صفحه‌ای پر از آدم برفی‌های نیمه کاره. برای بچه‌ها هیجان انگیز است تا با قوه تخیل خودشان آن‌ها را کامل کنند.

رشد کودک شماره ۴ دی ماه ۱۳۹۲

غیرداستان: علمی

عنوان: نی نی کوچولو

نویسنده: فروزنده خداجو

تصویرگر: ندا عظیمی

کودکان، کنجکاو و پرسشگرند. یکی از سئوال‌هایی که ذهن بیشتر کودکان را اشغال می‌کند این است که من از کجا آمده‌ام؟ والدین در جواب دادن به این پرسش غالبا دچار مشکل هستند. کودک در هر سنی فدرت درک خاص خود را دارد. نشریه رشد کودک با شناخت مخاطب خود، از مهر امسال هر ماه، رشد جنین را به سادگی از زبان نوزاد بازگو می‌کند که پاسخ گوی پرسش‌های بیشتر کودکان است.

در این شماره نشریه او (نوزاد)، ۲۲ هفته دارد دیگر اندازه عدس نیست بلکه یک نوزاد است؛ نوزادی خیلی کوچک... این روند تا خرداد ادامه پیدا خواهد کرد، تا او به دنیا بیاید. چه زیباست این انتظار که هر ماه کودکانمان با تغییرات او همراه می‌شوند. این روند کودکان را برای پذیرش نوزاد جدید در خانواده نیز آماده می‌کند.

 آموزش رنگ

عنوان: بنفش‌ها جورواجورند

طرح و اجرا: هدا حدادی

در آموزش رنگ‌ها، ارتباط زیبای مادر برزگ و نوه، صبر و شکیبایی که همیشه مادربزرگ یا پدربزرگ‌ها برای آموزش نوه‌هایشان نشان می‌دهند؛ پل ارتباطی بین نسل هاست. هدا حدادی آموزش غیرمستقیم رنگ‌ها را با این ارتباط شیرین، که کم کم به فراموشی سپرده شده و کمتر از آن سخنی گفته می‌شود همراه تصاویر زیبا به نمایش گذاشته است. آموزش انواع رنگ بنفش با کمک میوه، گل و خوراکی‌ها نکته مثبت آن است.

داستان کمیک استریپ

عنوان: هیس (هپلی هپو)

نویسنده: افسانه شعبان‌نژاد

تصویرگر: هاجر مرادی

در کمیک استریپ داستان در کادرهای جداگانه تصویری، سلسله وار روایت می‌شود. متن، بیشتر شامل سخنان شخصیت‌ها و گفتارهاست که در هر کادری درون حباب‌هایی قرار می‌گیرند. در ایران از دهه ۳۰ به بعد کمیک استریپ‌ها در نشریه کودکان راه یافته است. داستان‌های تصویری مورد علاقه کودکان، انگیزه مطالعه را افزایش می‌دهد.

هپلی هپو، شخصیت اصلی داستان تو خواب نازه، بارون می‌باره، همه می‌خواهند او را از خواب بیدار کنند تا اینکه.... خواندن کمیک استریپ آهنگین هیس، لحظه‌های شاد را برای کودک فراهم می‌آورد.

 شعر

عنوان: خط کشیدم دونه شد

سروده: ناصر کشاورز

تصویرگر: شیرین شیخی

بازم خط کشیدم دونه شد و کاشته شد. ناصر کشاورز روند کاشت دانه گندم را تا پخت نان در شعری کوتاه و پر معنا بیان کرده است. تصویرگری شیرین شیخی به زیبایی آن افزوده است.

دوست خردسالان شماره ۵۳۵ نیمه دوم دی ماه ۱۳۹۲

 

داستان

کمیک استریپ جیقیل

جیقیل، پسرکی کنجکاو و دوست داشتنی است. هر بار با ماجرایی روبرو می‌شود. او به آسانی وارد دنیای فانتزی می‌شود؛ بدون آنکه از باور پذیری داستان کاسته شود. در این داستان جیقیل با کمک ساعت دیواری با زمان اشنا می‌شود. گرچه در جمله‌ای توضیح دقیقه‌ها بر روی ساعت درست نیست، ولی در پایان با طنزی جالب خواننده همراه جیقیل میخکوب می‌شود. کمیک استریپ‌های جیقیل سال هاست لحظه‌های شادی را برای کودک می‌آفریند.

عنوان: سفر

داستان‌های تصویری برای کودکی که هنوز خواندن و نوشتن نمی‌داند و تازه در این راه قدم گذاشته، لذت بخش است. کودک با خواندن تصاویر با داستان همراه می‌شود.

گاهی یک نخ می‌تواند؛ شروع یک سفر باشد. کودک پا به پای پینه دوز قصه خطر می‌کند و در پایان در آغوش گرم مادر به خوابی خوش فرو می‌رود.

 

نویسنده
گروه نشریه شورای کتاب کودک
Submitted by editor3 on