بهترین های نبات کوچولو و سروش خردسالان!

نبات کوچولو شماره ٣٧

داستان ترجمه

عنوان: الاغ کوچولو به مدرسه می رود!

نویسنده: لورنس فی

تصویرگر: پولی دانبار

مترجم: شیرین سلیمانی

دزموند، الاغ کوچولو عاشق مدرسه رفتن است. خانم معلم به او اجازه می دهد هفته ای یک بار به مدرسه بیاید. بچه ها از آمدن آن به مدرسه خوش حال می شوند.اما بچه حیوانات از رفتن دزموند به مدرسه با خبر می شوند آیا خانم معلم به آن ها هم اجازه می دهد؟

نویسنده ارتباط عاطفی و دوست داشتنی بچه ها و حیوانات را به نمایش می گذارد و به طور غیر مستقیم به اجازه گرفتن از والدین، عادت به نظم و ترتیب و رعایت قوانین اشاره دارد. انسجام، باور پذیری، و تعلیق در انتهای داستان از وجوه ممتاز آن است. در پایان بچه ها به فکر فرو می روند که "آیا معلم مهربان مدرسه، حیوانات دیگر را هم خواهد پذیرفت یا نه؟"

تصاویر با استفاده از رنگ های شاد مکمل متن داستان است.

خوب است بدانیم:

 منظور از تعلیق در داستان هول و ولا و کنجکاوی است که نویسنده به هر طریقی در مخاطب ایجاد می کند.

کلید واژه: عشق به مدرسه، اجازه برای انجام کار، خودباوری، اعتماد به نفس خودآگاهی

داستان تالیف ۱

عنوان: لوپه تو

نویسنده: افسانه شعبان نژاد

تصویرگر: طیبه توسلی

لوپه تو شخصیتی خیالی که از توی کمد سر در می آورد، الکی بد می شود و تصمیم می گیرد بازی دوستانه نی نی دختری و نی نی پسری را با دوستانشان بهم بزند. اما بچه ها باهوش تر از آن هستند که گول حرف های لوپهتو را بخورند.

زبان آهنگین داستان سبب می شود تا کودک به راحتی با آن ارتباط برقرار کند. نویسنده به دور از نگاه جنسیتی و با استفاده از شیطنت های کودکانه داستان را ارائه می دهد. تصاویر، زیبا و مکمل حرف های ناگفته داستان هستند.

خوب است بدانیم:

 نگاه یکسان جنسیتی یعنی استفاده یکسان از شخصیت های دختر و پسر در متن داستان، شعر و حتا تصویر.

داستان تالیف ۲

عنوان: دردسرهای یک بی سبیل

نویسنده: سید نوید سید علی اکبر

تصویرگر: نیلوفر برومند

گربه ای به دنبال سبیلش می گردد اما برای حل مشکل خود سبیل دیگرش هم از دست می دهد. گرچه سبیلش را از دست می دهد ولی می تواند به جای آن بستنی بخورد.

نویسنده با زبانی ساده، روان گاه ریتمیک و استفاده از ادبیات کهن، کودک را به دنیای خیالی داستان می برد و با آشنایی زدایی بین موش و گربه مدار داستان را پیش می برد. وجود کاریکلماتور و زبان طنز به جذابیت داستان افزوده است.

کلید واژه: تلاش، بازی با کلمات،

شعر

عنوان: وقت خواب همه

 شاعر: مصطفی رحماندوست

شعر با زبان ساده, آهنگین و موزون، کودک را دعوت به خواب می کند. شاعر با استفاده از صوت آواهای حیوانات و اشیا به جذابیت شعر برای کودک افزوده، زیرا کودکان خردسال دوست دارند اشعار موزون و آهنگین را با واژه های تکرارشونده بشنوند. همچنین حضور پدر در کنار کودک به او آرامش می دهد. این آرامش زمانی تکمیل می شود که تصاویر زیبا ،خوشرنگ و ساده ، پدر و کودک و پرنده را در خواب نشان می دهد.  

سرگرمی                                            

عنوان: بازی بیرنگ و با رنگ

از کودک خواسته میشود اشیا و حیوانات را پیدا کند و رنگ آمیزی کند. تصاویر ساده، متحرک، شاد و جذاب هستند. کودک با انواع خطوط صاف، منحنی و اُریب آشنا می شود. همچنین یاد میگیرد که با خطوط میتوان بافت ایجاد کرد. قطرههای باران، موج آب، سبیل گربه، موهای بافته دختربچه و نیز انواع حسهای شادی، هیجان، عجله و بازی با این خطوط نشان داده شده است. در کل کودک با باران و مسائل ایجاد شده آن آشنا می شود، برای پیدا کردن حیوانات و اشیا تمرکز می کند، بازی می کند و سرگرم می شود.

 

سروش خردسالان شماره ٣١ (مهر ٩٣)

شعر

عنوان: باران

سراینده: جعفر ابراهیمی شاهد    

تصویرگر: مرجان بابا مرندی

گاه یک کلمه کوتاه در شعر، خیلی بیشتر از آنچه که می گوییم بیان می کند. شعر باران با زبانی ساده و شیوه ی گفت و گو، کودک را با ابر و باران آشنا می کند. تصاویر زیبا با استفاده از تکنیک کاموا و رنگ به خیال انگیزی شعر افزوده است.

خوب است بدانیم:

شعر بستری است آهنگین از کلمات برای انتقال مفاهیم به کودک و می تواند دامنه خیال پردازی کودک را گسترش دهد.  

داستان

عنوان: خرگوش و عروسکش

نویسنده: مجید راستی   

تصویرگر: اکرم اسماعیلی

عروسک خرگوش گم می شود. خرگوش گوله گوله گریه می کند. مورچه ها دست به کار می شوند و به کمک خرگوش می روند. عروسک پیدا می شود ولی در ادامه ی بازی، این بار عروسک باید خرگوش را پیدا کند.

نویسنده در داستان از شخصیت های باورپذیر استفاده کرده است که کودک به راحتی با آنان هم ذات پنداری می کند. علاوه بر آن پایان باز داستان کودک را به فکر وامی دارد.

خوب است بدانیم:

هم ذات پنداری یعنی کودک خود را در موقعیت و شرایط شخصیت های داستان قرار می دهد.

کلیدواژه: آشنایی با جهت ها، حل مسئله، اتحاد

نویسنده
گروه نشریات شورای کتاب کودک
Submitted by editor3 on