"معرفی فانتزی و منطق جادو در ادبیات کودک و نوجوان " در انجمن نویسندگان کودک و نوجوان

نشست تخصصی "معرفی فانتزی و منطق جادو در ادبیات کودک و نوجوان " با حضور شهرام اقبال زاده - دبیر انجمن نویسندگان- ، پیمان اسماعیلیان- مترجم- و کاتارینا ورزی- کارشناس ادبی- سه شنبه ۲۳ مهرماه در محل انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد.

پیمان اسماعیلیان، شهرام اقبال زاده، کاتارینا ورزی

در این نشست اعضای گروه های فانتزی، علمی – تخیلی و ادبیات نمایشی انجمن نیز حضور داشتند.

شهرام اقبال زاده در مقدمه به تخیل بشر به عنوان پیشینه فانتزی اشاره کرد و گفت:" اگر خیال و خاطره را از بشر بگیریم چیزی از او باقی نمی ماند.تجربه نیز بخشی از خاطره است که ما این عنوان را برایش انتخاب کردیم"

کاتارینا ورزی نیز در ابتدا به تعریفی از  فانتزی در ادبیات پرداخت و گفت: " یک داستان فانتزی باید در درجه اول داستان خوبی باشد و بعد یک فانتزی خوب .اما در تعریف فانتزی وارد شدن هر عنصر خارجی به داستان که در دنیای باورهای ما ملموس نیست، ادبیات داستان را گامی به فانتزی شدن نزدیک ترمی کند.

پیمان اسماعیلیان نیز که به تازگی ترجمه دو مجموعه ۶ و ۷ جلدی با نامهای " مجموعه دریای زمین" اثر ارسولاکی لوژوان و" نارنيا" اثر سی اس لوییس را به پایان رسانده است به بررسی نقش جادو، طلسم و معجزه در ادبیات کودکان پرداخت.

در بخش پرسش و پاسخ ، به تفاوت های ادبیات فانتزی و سورئال پرداخته شد و ورزی به جای خالی مقالات، تحقیق و پژوهش نویسندگان، منتقدان و کارشناسان ادبی دراین رابطه اشاره کرد و گفت: " گرچه ما نمی توانیم با خط کش گونه های ادبی را از هم جدا کنیم، اما ظرائفی در تفاوت های این گونه ها وجود دارد که دیدی کارشناسانه و متخصص می طلبد."

 ورزی در پاسخ به این پرسش که چه چیز داستان های علمی- تخیلی را از فانتزی جدا می کند گفت: "آنچه امروز نیست اما امکان دارد در آینده اتفاق بیفتد داستان علمی تخیلی است، اما از دیدگاه من فانتزی آن چیزی است که اتفاق افتادن آن در دنیای ما ناممکن است."

در پایان مراسم، حاضران و سخنرانان در رابطه با گونه ادبی داستان های " شاهنامه" و مرز بین فانتزی و سورئال در این داستان ها  به بحث و گفتگو پرداختند.

شهرام اقبال زاده از ادامه این نشستها با حضور کارشناسان در پایان هر ماه و هر بار با تعریف یکی از گونه های ادبی در همین محل خبر داد.

انجمن نویسندگان کودک در خیابان سمیه بین مفتح و فرصت. بن بست پروانه. شماره ۴۶ قرار دارد.

کتابک برای آشنایی بیشتر با ادبیات فانتزی کودکان، برترین کتاب پژوهشی سال ۱۳۷۷  به نام فانتزی در ادبیات کودکان نوشته محمدهادی محمدی را به علاقه مندان این حوزه معرفی می کند. 

Submitted by editor6 on