روز جهانی غذا در بوفه های مدارس ایران

بوفه های برخی مدارس در روز جهانی غذا به همت دفتر سلامت و پیشگیری وزارت آموزش و پرورش، با هدف عرضه غذاهای سالم به "پایگاه های تغذیه سالم" تغییرنام دادند.

این تغییرات تنها در نام بوفه ها نبوده است، در پایگاه های تغذیه سالم، میان وعده های غذایی از انواع میوه های شسته و ضدعفونی شده، نان غنی شده و لبنیات تازه، خرما، کلوچه های سنتی و انواع خشکبار به دانش آموزان عرضه می شود و خبری از خوراکی های ممنوعه مثل چیپس و پفک نیست.

مهناز تسلیمی – معاون دفتر سلامت و پیشگیری وزارت آموزش و پرورش – به تهیه مواد غذایی موجود در این پایگاه ها بر اساس دستورالعمل مواد غذایی مجاز آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: " این پایگاه ها با ارائه موادغذایی سالم، تمیز و با ارزش غذایی قصد دارد کالری مورد نیاز دانش آموزان را در زمان حضور در مدرسه، تامین کند."

فروشندگان این پایگاه ها باید دارای کارت معاینه و شناسنامه سلامت از دفتر سلامت آموزش و پرورش باشند. کارشناسان بهداشت نیزبه مدارس سر می زنند و با نظارت بر نظافت محیط، تخلف های بهداشتی را به این دفتر گزارش می دهند.

از دیگر فعالیت های این دفتر در طول سال تحصیلی گروه های بهداشت اعزامی از سوی آموزش و پرورش است که در قالب سخنرانی و توزیع منابع آموزشی نرم افزاری به ارائه آموزش تغذیه سالم به کودکان و نوجوانان می پردازند و در برنامه معاینه، دانش آموزان را از لحاظ قد و وزن بررسی کرده و در صورت نیاز به مراکز مشاوره تغذیه هدایت می کنند.

اگرچه سعی شده برنامه میان وعده سالم غذایی درمدارس مناطق محروم هم تا حد امکان اجرا شود اما پایگاه تغذیه سالم در تمام مدارس فعال نیست و بعضی مدارس یا بوفه ندارند و یا فضای مناسبی برای احداث بوفه در اختیارشان نیست و این در حالی است که کارشناسان تغذیه بر این باورند که میان وعده های غذایی یادگیری و تمرکز ذهنی دانش آموزان را افزایش می دهد.

Submitted by editor6 on