نقش ادبیات کودک و نوجوان در آموزش و گسترش زبان فارسی

سيزدهمین نشست از نشست های مشترک "فرهنگستان زبان و ادب فارسی" و "بنیاد ایران‌شناسی" با عنوان «نقش ادبیات کودک و نوجوان در آموزش و گسترش زبان فارسی» یکشنبه، سوم آذر ‌ماه ۸۷ برگزار می‌شود.

این نشست با حضور اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد ایرانشناسی با سخنرانی هوشنگ مرادی كرمانی، عضو پیوسته ی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، برگزار می‌شود.

هوشنگ مرادی كرمانی درباره انگیزه انتخاب این موضوع برای این نشست گفت: "سوی دیگر ادبیات کودک و نوجوان، آموزش و گسترش زبان است. مادران نخستین اثر آفرینان و آموزگاران ادبیات کودکان هستند که با خواندن لالایی‌ها، شعرها و قصه‌ها، عمیق‌ترین و ماندنی‌ترین حس‌ها را از طریق زبان به کودکان می‌آموزند. در ادامه‌ی این آموزش، نویسندگان، شاعران و هنرمندانی هستند که برای کودکان و نوجوانان محصولات فرهنگی ـ ادبی را می‌آفرینند."

هوشنگ مرادی کرمانی ۱۶ شهریور ماه سال ۱۳۲۳ در روستای سیرچ از توابع بخش شهداد کرمان به دنیا آمد. او از سال ۱۳۳۹ با نویسندگی متن برای راديو محلی كرمان نويسندگی را آغاز كرد و در سال ۱۳۴۷ با چاپ داستان در مطبوعات، فعاليت مطبوعاتی‌اش را گسترش داد. اولين داستان او به نام " كوچه ما خوشبخت‌‏ها" در مجله خوشه منتشر شد. « معصومه» و « من غزال ترسيده ای هستم» نخستین کتاب‌های او بود که  در سال ۱۳۵۰ به چاپ رسید. مرادی کرمانی در سال ۱۳۵۳ مجموعه شیرین « قصه‌های مجيد» را خلق کرد که انعكاس زندگی حقیقی او بود و اولين اثری كه از او به زبان انگليسی ترجمه شد داستان "سماور" از همین کتاب بود.

این نشست ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ در تالار محتشم بنیاد ایرانشناسی برگزار می شود.

بنیاد ایرانشناسی در خیابان شیخ بهایی جنوبی، خیابان ایران‌شناسی قرار دارد. 

Submitted by editor6 on