برگزیدگان جشنواره نوما انتخاب شدند

فرشته نجفی تصویرگر ایرانی کتاب های کودکان و نوجوانان، جایزه دوم جشنواره تصویرگری نوما ی ژاپن را به خود اختصاص داد.

 

دراین جشنواره ۴۴۰ اثر از ۵۰ کشور به رقابت پرداختند و در میان آثار برگزیده، ۱۱ اثربه تصویرگران ایرانی تعلق دارد.

یک مدال طلا و ۳۰۰۰ دلار آمریکا جايزه نخست اين جشنواره است که به تصویرگری به نام «ون اوسو» از کشور کاستاریکا تعلق گرفته است.

لیلی فتحی زاده، پریسا خداپرست حقی ، پریسا آرتا، صبا معصومیان، علیرضا جدی ، عاطفه ملکی جو، آزیتا آرتا، مریم مولایی، نرگس محمدی، راشین خیریه و هدا حدادی ۱۱ تصویرگر ایرانی هستند که در این جشنواره مورد تشویق قرار گرفته اند.

كنكور دوسالانه نوما که با هدف تشویق تصویرگران به خلق آثار هنری باکیفیت و زمینه‌سازی معرفی آثار آن‌ها در حوزه‌ی بین‌المللی، هر دو سال یک بار برگزار می‌شود، منطقه‌ی آسیا (به جز ژاپن)، اقیانوسیه، آمریکای لاتین و جنوبی، آفریقا و کشورهای عربی را در بر می‌گیرد. تصویرگران این مناطق می‌توانند با شرکت در این دوسالانه و ارائه‌ی آثار خود در روند پیشرفت کیفی آثار تصویرگری برای کتاب‌های کودکان و نوجوانان مؤثر باشند.

هیئت بین‌المللی داوران که از دست اندرکاران و تصویرگران بنام کتاب‌های کودک از سراسر جهان تشکیل شده است، در توکیو به داوری آثار نشسته و یک برنده‌ی جایزه بزرگ، دو برنده‌ی جایزه دوم، ۱۰ برنده‌ی فهرست پایانی و ۲۰ برنده‌ی جایزه‌ تشویقی را انتخاب کرده اند.

مرکز فرهنگی آسیا/اقیانوسیه یونسکو accu این دوسالانه را با پشتیبانی صندوق بین‌المللی توسعه کتاب نوما، به منظور بزرگداشت نام شوئیچی نوما نایب رئیس پیشین این مرکز برگزار می‌کند. شوئیچی نوما در سال ۱۹۷۴ به مناسبت دریافت جایزه‌ی بین المللی کتاب، بودجه‌ای را با هدف رشد کیفی کتاب‌های تصویری در کشورهای در حال توسعه به accu اهدا کرد و دوسالانه‌ی نوما برای استفاده‌ی مناسب از این بودجه طراحی و اجرا شد.

 کنکور نوما از سال ۱۹۷۸ هر دو سال یک بار از سوی مرکز فرهنگی آسیا/اقیانوسیه برگزار می‌شود. از زمان برگزاری این مسابقه تا کنون تعداد ۵۰۲۶ اثر  از این مناطق به مرکز فرهنگی آسیا، اقیانوسیه ارائه و از میان آن‌ها ۴۴۰ اثر برگزیده شده است، که سهم زیادی از این آثار به تصویرگران ایرانی تعلق دارد.

 

Submitted by editor6 on