به بهانه‌ی روز جهانی خانواده در سال ۲۰۰۹

چرا باید به خانواده بیاندیشیم؟

نخستین بار در سال ۱۹۹۳ (۱۳۷۲) مجمع عمومی سازمان ملل متحد ، ۱۵ ماه مه/ ۲۵ اردیبهشت ماه را به عنوان روز جهانی خانواده اعلام كرد.

اصولا نامیدن یك روز در سال به مناسبتی یا موضوعی خاص، فرصتی را فراهم می‌كند برای جلب توجه همگان به آن موضوع و یادآوری همگانی درباره‌ی آن.

این فرصت را برای موضوع مهمی چون خانواده نباید از دست داد. البته كار جدی، واقعی و اصلی در موارد مهم همچون این موضوع باید در تمام طول سال و در میان همه‌ی سازمان‌ها و افرادی كه به نوعی با موضوع خانواده سروكار دارند، جریان داشته باشد.

چرا باید به خانواده فكر كنیم و چرا باید خانواده حفظ شود ؟

پیوند زناشویی بین زن و مرد، کوچک ترین نهاد اجتماعی را شکل می بخشد. این پیوند، چه محصولی به نام فرزند داشته باشد چه نداشته باشد،"خانواده" نامیده می‌شود.

خانواده واحد بنیادین هر اجتماع است که از گذشته‌های دور تا كنون متناسب با شرایط اقتصادی، اجتماعی جامعه شكل‌های مختلفی به خود گرفته است.

عملكرد خانواده نیز بر حسب اوضاع و احوال اجتماعی و اقتصادی جامعه متغیر بوده است و وظایف و مسئولیت‌هایی كه بر عهده‌ی آن قرار گرفته است تحت تاثیر این شرایط متفاوت شده است.

به بهانه‌ی روز جهانی خانواده در سال ۲۰۰۹

آن‌چه به طور مشترك تاكنون جزو مسئولیت‌ها و نقش اصلی خانواده باقی مانده است، جنبه‌ی انسان‌سازی و تربیت نسل آینده است که آن هم در بستر روابط عاطفی در خانواده شكل می‌گیرد.

این روابط انسانی و عاطفی با ایجاد فرصت‌های زیر به وجود خانواده در عصر حاضر ضرورت بیشتری‌ می بخشد.

نیاز به دوست داشتن و دوست داشته شدن و احساس تعلق به گروه خانواده نیاز هر انسانی است. این حس به اضافه‌ی احساس امنیت و داشتن پشت و پناه می‌تواند فرد را از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در امان نگه دارد .

پایه‌های تغذیه‌ی سالم و بهداشت نیزدر خانواده گذاشته می‌شود.

نخستین پایگاه تربیت كودك خانواده است. پشتیبانی از عضو سالمند و حمایت عاطفی از معلولان در خانواده معنی واقعی خود را می یابد.

خانواده با ایفای نقش صحیح در سلامت جسم و جان اعضای خود می‌تواند در گسترش روابط متعادل اجتماعی – انسانی و سلامت جامعه سهم عمده‌ای بر عهده‌ بگیرد.

بنابراین تحكیم نهاد خانواده با توجه به ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی جامعه‌ی ما، از ضروری‌ترین فعالیت‌های اجتماعی است.

خانواده به چه نیازهایی دارد؟

خانواده برای نقش‌آفرینی سازنده خود باید از نظر فرهنگی و اقتصادی حمایت شود.

برخی از جنبه های فرهنگی این نیاز ها عبارت است از نیاز به اطلاعات و آگاهی های لازم برای فرزند پروری، مدیریت خانواده، ارتباطات درون خانواده، مهارت های لازم برای رویارویی با موضوع های زندگی در عصر حاضر و ... .

در بخش نیاز های اقتصادی می توان به تامین اجتماعی، جا و مسكن، دسترسی به غذا، پوشاك و وسایل بهداشتی و ... اشاره کرد.

خانواده‌ای كه از نظر فرهنگی و اقتصادی توانمند شود، می‌تواند جاذبه‌های لازم را برای گرد هم نگه داشتن اعضای خود و ارتباط‌های عاطفی و انسانی سالم برای تامین سلامت روان اعضای خانواده فراهم سازد و به این ترتیب از افسردگی، خمودگی، گسترش فساد و بزه‌كاری در سنین پایین، در نتیجه از ركود اجتماعی كه زمینه‌ساز سلطه‌پذیری و سدی در برابر پیشرفت اجتماعی است پیش‌گیری كند.

بنابراین شایسته است که مردم و مسئولان، هر یک با توجه به موقعیت خود در این مورد به نقش آفرینی بپردازند.

غفلت از توجه به خانواده و مسایل آن پیامد های ناگواری و تاثیری ناخوشایند بر روند گسترش همه جانبه ی اجتماع خواهد گذاشت.

در روز جهانی خانواده به این نهاد مهم اجتماعی بیشتر توجه کنیم و آن را دریابیم.

مصاحبه با مریم احمدی شیرازی در ارتباط با روز جهانی خانواده

Submitted by editor6 on