سفر به دنیای وحش درهفته جشن کتاب کودک استرالیا!

کودکان و نوجوانان استرالیایی هفته پر شوری را آغاز کرده اند، روز جمعه، شصت و چهارمین هفته کتاب کودک استرالیا شروع شد و «شورای کتاب کودک استرالیا» هم در نخستین روز این هفته، بهترین کتاب سال ۲۰۰۹ کودک را اعلام کرد تا گرمی بیشتری به رویدادهای این هفته ببخشد.

هفته کتاب کودک در استرالیا، رویدادی قدیمی است که از سال ۱۹۵۴ هر سال از ۲۲تا ۲۸ آگوست (۳۱ مرداد تا ۶ شهریور) برگزار می شود. از آن زمان، هر سال مدرسه ها و کتابخانه های عمومی بسیاری در سراسر کشور، دست به دست هم می دهند و آموزگاران، کتابداران و دانش آموزان برای برگزاری برنامه های جالب در این هفته برنامه ریزی می کنند تا چند روزی را در بزرگداشت کتاب ها و نویسندگان و تصویرگران استرالیایی به جشن کتاب و به شادی سپری کنند.

سفر به دنیای وحش درهفته جشن کتاب کودک استرالیا
شورای کتاب کودک استرالیا از سال ۱۹۸۷، هر سال برای هفته کتاب کودک استرالیا موضوعی انتخاب می کند و برنده بهترین کتاب تصویری در سال گذشته، براساس این موضوع، پوستری برای هفته کتاب کودک در سال جدید طراحی می کند.
موضوع امسال هفته کتاب کودک، «کتاب و سفر به طبیعت»، «Book Safari» است. «Safari» ها منطقه های حفاظت شده نسبتاً کوچکی هستند که جنگل های بزرگ و حیات وحش در آن ها شبیه سازی شده و  برای بازدید دوست داران حیات وحش در نظر گرفته می شوند.
کتاب سال کودک و نوجوان سال ۲۰۰۹
و اما بهترین کتاب های کودکان استرالیا در سال ۲۰۰۹ در پنج بخش به این ترتیب معرفی شده اند:
برای خوانندگان نوجوان: کتاب «داستان هایی از حومه شهر» نوشته «شون تان»
برای خوانندگان کودک: کتاب «چمدان پری انجل» نوشته «گلندا میلارد»
برای خوانندگان خردسال: کتاب «چطور یک بال شکسته را خوب کنیم» نوشته «باب گراهام»
بهترین کتاب تصویری: «گردآوری رنگ ها» اثر «کیلی دونستان»
کتاب سال «Eve Pownall»: کتاب «زنده در محدوده مرگ» نوشته «لینکلن هال»
در هر گروه در کنار بهترین کتاب، دو کتاب شایسته هم معرفی شده اند. فهرست نامزد های بهترین کتاب سال در ماه مارس ۲۰۰۹ اعلام شده بود و از آن زمان گروه های داوری برای انتخاب بهترین ها درهر بخش به مشورت و گفتگو نشسته بودند.
هر سال، تقریباً همزمان با داوران بزرگ سال، کودکان و نوجوانان استرالیا هم در پروژه ای به نام « داوران نوجوان»، (Junior Judges)، به داوری کتاب های آمده در فهرست نامزدان می نشینند. این پروژه،  پس از معرفی فهرست نامزد ها، از مدرسه ها و دانش آموزان علاقه مند نام نویسی می کند و از آن ها می خواهد کتاب ها را بخوانند و به آن ها رای بدهند. هنگامی که شورای کتاب کودک بهترین کتاب سال را معرفی می کند نتیجه داوری داوران نوجوان، که از سراسر کشور جمع آوری شده هم اعلام می شود. نظر نوجوانان در انتخاب کتاب سال تاثیر ندارد اما شورای کتاب کودک استرالیا برای ترویج خواندن در میان کودکان و نوجوانان، هرسال این پروژه را برگزار می کند که با استقبال مدرسه ها و کودکان روبرو می شود.   
امسال، کتابخانه های کودکان و مدرسه های زیادی در استرالیا بر اساس موضوع هفته کتاب، نمایشگاه هایی برپا کرده اند که تماشای تصویرهایی از آن ها در نشانی http://cbca.org.au/safaridisplays.htm خالی از لطف نیست.   

Submitted by editor6 on