نامزدهای سال ۲۰۱۰ جایزه آسترید لیندگرن معرفی شدند

ادبیات خوب، جایی است در جهان برای کودک و جهانی است در جان کودک . . ."  این شعار گران ترین جایزه ادبیات کودک و نوجوان جهان و دومین جایزه ادبی بزرگ جهان پس از جایزه های نوبل است. جایزه "آسترید لیندگرن"، که نامزدهای سال ۲۰۱۰ خود را امروز، ۲۱ سپتامبر (۲۸ شهریور) معرفی کرد.

فهرست نامزدهای سال ۲۰۱۰ این جایزه از صبح امروز، در پایگاه اینترنتی جایزه آستریدلیندگرن قرار گرفته است. در فهرست نامزدهای این دوره، ۱۶۸ نام از نویسندگان، تصویرگران، مروجان، نهادها و پروژه های کوشا در ترویج خواندن، ناشران و قصه گویانی از گوشه و کنار جهان به چشم می خورد. "ابوالفضل همتی آهویی"، (تصویرگر)، "هوشنگ مرادی کرمانی"، (نویسنده)، "افسانه شعبان نژاد"، (نویسنده) و انتشارات "شباویز" هم از ایران برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن نامزد شده اند.

در فهرست نامزدهای امسال، به نام های مشهوری چون "کوانتین بلیک"، تصویرگر بریتانیایی، "ایدن چمبرز"، نویسنده و ترویج گر انگلیسی، "روبرتو اینوچنتی"، تصویرگر ایتالیایی، و نهاد ها و سازمان هایی چون "دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان" (IBBY)، نهاد "کشتی کتاب" در آفریقای جنوبی (Biblionef) و بخش "کتابخانه برای افراد آسیب پذیر" ایفلا (Library for the Disadvantaged:IFLA) هم برمی خوریم.

جایزه آستریدلیندگرن را "شورای ملی سوئد در امور فرهنگی"، در سال ۲۰۰۳، به پاس آسترید لیندگرن، نویسنده مشهور و محبوب سوئدی ادبیات کودکان جهان، بنیادگذاشت. این جایزه هرسال به یک یا چند تصویرگر، نویسنده، ناشر، مروج، قصه گو و یا نهادهای ترویج گر خواندن در جهان که در آثارشان کیفیت بالای هنری و توجه به ارزش های انسانی وجود دارد اهدا می شود.

هر سال، در هر کشور، یک یا چند سازمان که از سوی شواری ملی سوئد در امور فرهنگی، امتیاز انتخاب و معرفی نامزدها را دارند، از میان پدیدآورندگان و کوشندگان کشور خود نامزدها را انتخاب و به دست اندرکاران برگزاری جایزه معرفی می کنند.  نامزدهای این دوره را بیشتر از ۱۰۰ سازمان نامزد کننده در جهان انتخاب کرده اند. در ایران سه نهاد "شورای کتاب کودک"، "موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان" و "کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان" از این امتیاز برخوردارند. هیئت داوران جایزه آسترید لیندگرن هر سال پس از بررسی، برنده نهایی این جایزه را از میان نامزدها معرفی می کنند.

برنده یا برندگان نهایی جایزه قرار است در بیست و چهارم ماه مارس (۴ فروردین ۸۹) در "ویمربای" سوئد، زادگاه آسترید لیندگرن اعلام شوند. ارزش مادی جایزه آسترید لیندگرن ۵ میلیون کرون سوئد برابر با ۴۸۰ هزار یورو است. گفتنی است سال گذشته موسسه آموزش های اجتماعی تامر از کشور فلسطین جایزه آسترید لیندگرن را بدست آورد.

فهرست کامل نامزدهای این دوره جایزه آسترید لیندگرن را می توانید در این نشانی ببینید:

http://www.alma.se/en/Nominations/Candidates/2010/

Submitted by editor6 on