ایرانک وارد پنجمین سال فعالیت خود شد!

با فرا رسیدن ۲۱ آبان، ایرانک بانک، تنها بانک اطلاعات فرهنگ و ادبیات کودکان ایران، وارد پنجمین سال فعالیت خود شد.

چهارسال تلاش برای رشد و توسعه نخستین بانک اطلاعات فرهنگ و ادبیات کودکان نه تنها درایران بلکه در منطقه، باید دست کم این نتیجه منطقی را در پی داشته باشد که شماری از مراکز دانشگاهی با پیوند با آن امکان پژوهش گسترده دانشجویان خود را در این حوزه فراهم کرده باشند.

اما شوربختانه چنین نیست. امروز پس از چهار سال که از عمر این بانک اطلاعاتی که اکنون بیش از ۱۳ هزار رکورد اطلاعات بارگذاری شده دارد، باید به تلخی اقرار کرد که کمتر دانشجو یا استادی از اطلاعات گسترده این بانک که به شکل کتاب، مقاله، نشریه، گزارش و جزوه، سند، پایان نامه، تصویر و عکس در پایگاه وجود دارند، در پژوهش‌های دانشگاهی خود سود می‌جویند.

یک نوجوان شیرازی، عکس از ایرانک

با این همه دست اندرکاران این بانک در موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان ناامید نشده اند و به امید آن که با گسترش آگاهی در سطح جامعه، جامعه دانشگاهی نیز به پشتیبانی و استفاده از این‌گونه بانک‌های اطلاعاتی روی آورد، با همه دشواری‌های بر سر راه، به گسترش این بانک از راه شناسایی بیشتر منابع مستند و افزایش کمیت اطلاعات ادامه می‌دهد. ایرانک بانک، اکنون به احیا و بهینه‌سازی نرم افزار تحت وب خود مشغول است.

ایرانک، بانک اطلاعات فرهنگ و ادبیات کودکان ایران یکی از پروژه‌های موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان ایران است. ایرانک را می توانید در این‌جا ببینید.

نشریه تهران مصور کوچولوها، عکس از ایرانک

Submitted by admin on