دست‌های کوچکی که سفال های شکسته را مرمت کردند!

۱۰۰ دانش آموز یک دبستان در تهران ماه گذشته، در یک کارگاه آموزشی آشنایی با میراث فرهنگی شرکت کردند.

در این کارگاه آموزشی که برای دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم دبستان هاجر در منطقه ۶ شهرداری تهران و از سوی لیلا کفاش زاده، کارشناس مرمت آثار تاریخی در پنج هفته برگزار شد، کودکان با مفهوم میراث فرهنگی و معنوی ایران آشنا شدند. از بناها و آثاری که در فهرست یونسکو ثبت جهانی شده‌اند، لالایی‌ها، ادبیات شفاهی، بازی‌ها و ورزش‌های باستانی گرفته تا نقالی و غذاهای سنتی ایران.

در جایی که صحبت از میراث فرهنگی و آشنایی با آن می شود، همیشه باید منتظر روی دیگر آن هم بود: حفاظت و مرمت آثار و اشیای تاریخی و فرهنگی. کودکان شرکت کننده در این کارگاه هم بازی را شروع کردند و شدند پزشکی که باید یک شی سفالی شکسته را مرمت و درمان کند.

دست‌های کوچکی که سفال های شکسته را مرمت کردند

آشنایی با صحافی سنتی ایرانی هم برنامه دیگری بود که در این کارگاه آموزشی برگزار شد. همه دانش آموزان یک کتاب درست کردند و با اصطلاحاتی چون :عنوان ، نیم عنوان ، آستر بدرقه، عطف ، گوشه و مفاهیم دیگر آشنا شدند و شدند مولف اولین کتاب خود. در جلسه پایانی کارگاه هم هر یک از دانش آموزان با فرمی در دست، راهی یک موزه شدند و دست به کار کنجکاوی و پرسیدن و آشنا شدن با شیوه درست بازدید از موزه‌ها.

بازی و آموزش خلاق، روش کار این کارگاه آموزشی بود که به شکل فوق برنامه در مدرسه برگزار شد. کودکان هم همزمان لذت بازی و بروز خلاقیت و آشنا شدن با میراث فرهنگی مادی و معنوی ایران را تجربه کردند.

Submitted by admin on