گذشته در داستان‌ها زنده می‌شود!

"کتاب‌ها یادآورند!". این شعار روز جهانی کتاب کودک در سال ۲۰۱۱ است. شعاری که انتشار آن به همراه طرح یک پوستر و پیام برای سال جدید میلادی، بر عهده پدیدآورندگان ادبیات کودک در کشور استونی بوده است.

هر چند روز جهانی کتاب کودک، در دوم آوریل یا ۱۴ فروردین در زادروز هانس کریستین اندرسن، نویسنده پرآوازه ادبیات کودک گرامی داشته می شود، اما شاخه ملی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان در استونی، پیام، شعار و پوستر را چند روز پیش همزمان با شور و هیاهوی جشن کریسمس منتشر کرده است.

نویسنده پیام امسال، آینو پرویک و طراح پوستر آن، یوری میلدبرگ است. پیام‌های روز جهانی کتاب کودک را هر سال، پدیدآورندگان یکی از شاخه های ملی در دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان منتشر می‌کنند. به این ترتیب، پیام، شعار و پوستر، هر سال از سرزمینی از پهنای گسترده زمین برمی‌آيد و رنگ و بوی فرهنگ و زندگی مردم آن کشور را همه جا پراکنده می کند.

در پیام امسال، نویسنده اهل استونی، از داستان‌ و تاریخ می‌گوید. از این که تاریخ بر اساس سندها نوشته می شود.سندهایی که در آن‌ها هیچ نشانی از زندگی مردم نیست. پرویک، از تاریخی می گوید که روایتگر زندگی مردم در زمان‌های گذشته است. تاریخی که تنها در کتاب‌های داستان می توان پیدایش کرد.

با خواندن داستان زندگی الیور تویست، با واژه های چارلز دیکنز، در زمان سفر کرد و به زندگی مردمی چشم دوخت که سال‌ها پیش از این از دنیا رفته اند. پیام امسال، به داستان‌هایی اشاره می‌کند که زندگی گذشتگان را آن طور که واقعا بوده پیش چشم ما زنده می‌کنند. آخر، کتاب‌ها یادآور گذشته‌ها هستند!

هرسال، پیام روز جهانی کتاب کودک را شورای کتاب کودک به فارسی ترجمه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

 

Submitted by admin on