۲۰۱۱، سال جهانی جنگل ها!

سال ۲۰۱۰ میلادی سپری شد و سال جدید از راه رسید. سالی که سازمان ملل آن را به نام سال جهانی جنگل ها نامگذاری کرده است.

با آغاز سال ۲۰۱۱، دهه جهانی تنوع زیستی نیز آغاز می شود. دهه‌ای که برای عمق بخشیدن به فعالیت‌هایی که در سال ۲۰۱۰ برای حفاظت از تنوع زیستی در جهان آغاز شد، نامگذاری شده است. سازمان ملل متحد، چند روز پیش با اعلام سال جدید و دهه پیش رو به عنوان سال جهانی جنگل ها و دهه جهانی تنوع زیستی، نهاد جدیدی را هم پایه گذاری کرد.

نهادی که به عنوان رابط بین دولت‌های مختلف فعالیت می‌کند و مسئول گسترش و پشتیبانی از برنامه‌های سال جهانی جنگل‌ها و دهه تنوع زیستی است.

۲۰۱۱، سال جهانی جنگل ها

سال ۲۰۱۰، سال جهانی تنوع زیستی بود. سالی که دولت ها و سازمان ها با هدایت سازمان ملل، کوشیدند تا بیشتر از گذشته به موجودات گوناگونی که در کنار ما بر روی زمین زندگی می کنند، توجه کنند. از درختان، گل‌ها و گیاهان گرفته تا جانوران خشک‌ زی و دریایی در حال انقراض. از لاله واژگون بی آزار کوهستان‌های ایران، تا یوزپلنگ ایرانی و لاک پشت پوزه عقابی ایرانی و بسیاری گیاهان و جانوران دیگر.

اکنون چند دهه می‌شود که دولت‌ها و سازمان‌های محیط زیستی بین المللی، درباره از بین رفتن گونه‌های زیستی مختلف کره زمین و در نتیجه بهم خوردن اکوسیستم آن احساس خطر کرده اند. احساس خطری که سبب شده تا برای حفظ گوناگونی زندگی و منابع زیستی زمین تلاش‌هایی را آغاز کنند.

یک مشکل اساسی اما، جنگل ها هستند. در بسیاری از مناطق جهان، جنگل‌های طبیعی به سبب استفاده نادرست انسانی، از بین رفته اند و حالا دولت ها تلاش می کنند تا با کاشت درخت ،جنگل‌هایی جدید را جایگزین آن‌ها کنند. تلاشی که به باور برخی کارشناسان، چرخه طبیعت را بهم می زند. اما، کارشناسان محیط زیست می‌گویند با تلاش برای حفظ گونه‌های در حال انقراض، می توانیم از نابودی گونه‌ها و بهم خوردن چرخه طبیعت جلوگیری کنیم. آموزش به کودکان و نوجوانان و آشنا کردن آن ها با طبیعت و گونه‌های مختلف زیستی می‌تواند مسئولیت هر خانواده برای کمک به تنوع زیستی در جهان باشد.

Submitted by admin on