کارنامه ای با پنجاه سال تصویرسازی برای کودکان!

 جمعه ٣٠ اردیبهشت، در تالار ممیز خانه هنرمندان ایران، مراسم بزرگداشتی برای غلامعلی مکتبی، تصویرگر پیشکسوت کتاب های کودکان، برگزار شد.

این مراسم که به پاس پنجاه سال فعالیت او در زمینه تصویرگری کتاب ها و نشریات کودکان و نوجوانان برگزار می شد، با سالگرد تولد این هنرمند همزمان بود. در این مراسم جمعی از نویسندگان و تصویرگران کتاب های کودک و نوجوان، مسئولان دفتر انتشارات کمک‌آموزشی، دانشجویان و علاقه مندان به آثار غلامعلی مکتبی  حضور داشتند. برخی از حاضران با بازگو کردن خاطراتی از مکتبی و بیان ویژگی های شخصیتی و آثارش، او را ستایش کردند.

 کارنامه ای با پنجاه سال تصویرسازی برای کودکان

در بخش دیگری از برنامه، کتاب "گزیده آثار نقاشی و تصویرگری غلامعلی مکتبی (١٣٣٨- ١٣٨٩)" رونمایی شد. این کتاب را انتشارات طلایی چاپ کرده است.  همچنین کتاب "مکتبی نامه: ویژه نامه غلامعلی مکتبی" و مجموعه ای چهار تایی از کارت پستال هایی با نقاشی های مکتبی به همراه چهار تمبر که به مناسبت این مراسم توسط دفتر انتشارات کمک‌ آموزشی تهیه شده بود، به حاضران هدیه شد. در پایان مراسم نیز دفتر انتشارات کمک‌آموزشی، لوح تقدیر و نشان زرین امضای مکتبی را به او اهدا کرد.

 کارنامه ای با پنجاه سال تصویرسازی برای کودکان

غلامعلی مکتبی، در ٣٠ اردیبهشت ۱۳۱۳ در شهر اهواز زاده شد. او در سال ١٣٣٨ در رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا فارغ التحصیل شد. مکتبی در دوره دانشجویی به گروه تصویرگران موسسه انتشاراتی فرانکلین پیوست که حاصل آن تصویرگری برخی کتاب های آموزشی و تصویرگری کتاب "حسنی" نوشته فریده فرجام بود که در سال ١٣٣٩ به چاپ رسید.

 کارنامه ای با پنجاه سال تصویرسازی برای کودکان

 مکتبی در سال ١٣٣٩ برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت. او در بازگشت به ایران در سال ١٣٤٥ بار دیگر به موسسه انتشاراتی فرانکلین رفت و به تصویرگران نشریه های پیک پیوست. مکتبی همچنان با این نشریه که پس از انقلاب با عنوان "رشد" به چاپ می رسد، همکاری می کند.  افزون بر آن، تصویرگری بیش از ١٠٠ کتاب کودک و نوجوان را در کارنامه هنری خود دارد.  

Submitted by admin on