مارگارت ماهی سفر جادویی اش را آغاز کرد

مارگارت ماهی، نویسنده مشهور ادبیات کودک نیوزلند، در روز ۲۳ جولای ۲۰۱۲ (۲ مرداد ۹۱) در گذشت.

مارگارت ماهی، هنگام مرگ ۷۶ سال داشت. او بیش از ۱۲۰ کتاب برای کودکان و نوجوانان نوشته است. کتاب های او به ۱۵ زبان دنیا ترجمه شده است. او نخستین غیر بریتانیایی است که موفق شده است مدال کارنگی را به دست آورد او دوبار برنده مدال کارنگی شده است. 

او در سال ۲۰۰۶ نیز موفق شد جایزه هانس کریستین اندرسن، برجسته ترین جایزه ادبیات کودک جهان را به دست آورد. ماهی به ویژه برای زبانی که در آثارش به کار برده ستایش شده است. هیئت داوران جایزه هانس کریستین اندرسن او را یکی از بازسازان زبان نامیدند. روزنامه تلگراف، ویژگی زبان ماهی را از زبان یکی از شخصیت های داستانش چنین توصیف کرده است: "زبانی  بی قید و آزاد". زبان نوشته های مارگارت ماهی، پر از تصویرسازی های شاعرانه، جادو و عناصر فرا طبیعی است. 

مارگارت ماهی سفر جادویی اش را آغاز کرد

مارگارت ماهی، عاشق خواندن کتاب هایش برای کودکان بود. او معمولا یک لباس مخصوص می پوشید و برای بچه هایی که برای کتابخوانی جمع شده بودند کتاب می خواند. او در کتاب هایی که برای نوجوانان نوشته، دنیای یک نوجوان واقعی را می کاود. نوجوانان داستان های ماهی، نیازها و اشتیاق های نوجوانان واقعی را دارند و با آن چه که تجربه می کنند، موفق می شوند تغییرات درون خود را بشناسند. از آثار ماهی در ایران، "سفرجادویی پنج خواهر"، "دختر ماه"، "دختری که در مهتاب خود را شست" و "بزرگ ترین نمایش خارج از زمین" ترجمه و منتشر شده است.

Submitted by admin on