بازی های کامپیوتری و ماندن در فضای بسته کودکان را نزدیک بین می کند

بازی های کامپویتری و دور بودن از نور طبیعی فضای بیرون، نزدیک بینی را در کودکان افزایش می دهد.

تعداد افراد مبتلا به نزدیک‌بینی چشم در جوامع مدرن‌هر روز در حال افزایش است. تحقیقات نشان می‌دهند، بیش از همه کودکانی در معرض ابتلا به این نقص در بینایی هستند که مدت زمان کمی را در فضای آزاد می‌گذرانند.

افزایش نزدیک‌بینی با کار از فاصله نزدیک هم  ارتباط مستقیم دارد. به باور برخی از کارشناسان، هر چقدر فاصله چشم از اجسام مورد نظر کمتر باشد، میزان نزدیک‌بینی هم بیشتر می‌شود. آن ها همچنین بازی‌های کامپیوتری همراه را که در آنها فاصله چشم و دستگاه معمولا بسیار کم است، عامل به وجود آمدن نزدیک‌بینی در کودکان می‌دانند. مطالعه طولانی از فاصله نزدیک و در فضایی کم‌نور هم نتیجه مشابهی دارد.

بازی های کامپیوتری و ماندن در فضای بسته کودکان را نزدیک بین می کند

هم چنین محققان در سال‌های اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که اگر فرد ساعات کمتری را در معرض نور طبیعی فضای بیرون قرار بگیرد، احتمال ابتلا به نزدیک‌بینی به مقدار زیادی افزایش می‌یابد. یکی از دلایلی که باعث نزدیک‌بینی می‌شود، بزرگی کره چشم است. بعد از تولد کره چشم رشد می‌کند تا به اندازه ایده‌آل برای دید نرمال برسد. اگر این روند به موقع متوقف نشود‌، عمق کره چشم بیشتر از حد عادی ‌می‌شود. در نتیجه پرتوهای نور وارد شده به کره چشم‌، تصویر اجسام دور را به جای اینکه روی پرده شبکیه تشکیل دهند، در جائی جلوتر از شبکیه منعکس می‌کنند.

نتایج به دست آمده از تحقیقات دانشمندان چینی نشان می‌دهد، رشد کره چشم یک کودک شش ساله که یک ساعت بیشتر از حد عادی در فضای آزاد به سر می‌برد، به مراتب کمتر است. با توجه به اینکه امروزه در جوامع پیشرفته کودکان ساعت‌های زیادی را در فضای مجازی و مقابل کامپیتر می‌گذرانند، کمتر در معرض نور طبیعی قرار می‌گیرند. در نتیجه دو عامل مهم که در ایجاد  نزدیک‌بینی چشم و تشدید آن نقش دارند‌، دید آنها را به مرور زمان کاهش می‌دهد.

دانشمندان و پزشکان به پدر و مادران توصیه می کنند که حضور در فضای آزاد را در برنامه روزانه کودکان خود بگنجانند.

کلیدواژه:
Submitted by admin on