با کتاب‌درمانی به ناسامانی روحی و روانی هزاران کودک و نوجوان سوری یاری رسانید!

اخباری که از سوریه می‌رسد بسیار تکان دهنده و ناراحت کننده است. هزاران پناهجو از مرزها عبور کرده‌اند و تا اوایل سپتامبر تعدادشان در لبنان به ۷۲۳۰۰۰ نفر خواهد رسید. برای کشوری مانند لبنان که جمعیتی زیر چهار میلیون نفر دارد، پناه دادن به این تعداد پناهجو کاری بس دشوار است. انتظار می‌رود تا پایان امسال تعداد کودکان سوری پناهنده در لبنان به مرز نیم میلیون نفر برسد.

مجامع بین المللی در زمینه‌ی پناهگاه، غذا و دارو کمک رسانی می‌کنند؛ اما همانطور که می‌دانیم این شمار پناهگاه و مقدار غذا برای کودکانی که گرفتار آسیب‌های وارد آمده از جنگ هستند و در جنگ زندگی می‌کنند کافی نیست. دفتر بین المللی کتاب براین باور است کودکانی که دچار بلاهای طبیعی، جابه جایی یا بی خانمانی، جنگ و یا پیامدهای پس از آن می‌شوند، به همان اندازه که به غذا، پناهگاه و پوشاک و دارو نیاز دارند، به قصه و کتاب هم نیاز دارند. این مسئله از ضروریات است.

نهادها یا سازمان‌های کمک رسانی به کودکان خاطرنشان کرده‌اند که در میان بیشترکودکان نشانه‌هایی از اختلال‌های روانی همچون اضطراب و استرس‌های ناشی از ضربه‌ها وشوک های روانی را شاهد هستند. اگرچه کودکان در حال حاضر هزاران کیلومتر از خط مقدم جبهه‌های جنگ دور هستند اما با آنچه که دیده‌اند و در آن شرایطی که زندگی می‌کنند، توان رو به روشدن با شرایط خود را ندارند.

با کتاب‌درمانی به ناسامانی روحی و روانی هزاران کودک و نوجوان سوری یاری رسانید

شعبه ملی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان در لبنان (LBBY) که هدفش فراهم آوردن سلامت و رفاه برای کودکان و ترویج کتابخوانی است، برای کمک به این کودکان گام پیش گذاشته است. این نهاد تا کنون در ایجاد و رشد و توسعه‌ی چندین کتابخانه‌ی آموزشگاهی شرکت داشته است و پس از جنگ داخلی (۱۹۷۵- ۹۰) و جنگ با اسراییل در سال ۲۰۰۶، تجربه‌ی پر باری در سامان بخشیدن به نیازهای روانی- عاطفی کودکان و نوجوانان لبنانی کسب کرده است.

مرکز سرمایه و یادگیری ناسما Nasma که از سوی انجمن الهدی برای مراقبت‌های اجتماعی تاسیس شده، یک سازمان ثبت شده است که با شعار «به آن ها یک فرصت دهید!» بربرآورده کردن نیازهای دانش آموزان محروم مدارس دولتی تمرکز دارد. ناسما پیش از این، در یاری به کودکان سوری بی خانمان در طول سال تحصیلی ۲۰۱۱-۲۰۱۲ موفق شده است که آن‌ها را با محیط جدید سازگار کند.

ناسما و ال آی بی بی وای نگران هزاران کودک سوری هستند که به لبنان پناهنده شده‌اند؛ زیرا این کودکان مسئول به وجود آمدن این شرایط نیستند، اما گرفتار آن هستندو بسیاری از آن‌ها باید پیامدهای تلخ آن را در افت آموزشی، آسیب‌های جسمی، عاطفی و اجتماعی تحمل کنند. ال بی بی وای و ناسما با همکاری هم به کمک این کودکان و خانواده‌هایشان شتافته‌اند.

دکتر جولدینا ابونصر Juldina Abu Nasr از دانشگاه آمریکایی لبنان و دکتر جان چیمانتی John Chimanti از دانشگاه آمریکایی بیروت طرحی را بر مبنای کتابدرمانی با ۵۰۰۰ کودک ۷-۱۴ سال در لبنان در طول ۱۶ سال جنگ داخلی انجام شده است، ارائه کرده‌اند. در این برنامه با استفاده از کتاب، نمایش و روش‌های دیگر به کودکان برای درک احساسات خود، ابراز احساسات و درک احساسات دیگران یاری می‌شود. 

آموزگاران شرکت کننده در این طرح آموزش می‌بینند تا بتوانند به این گروه از کودکان و نوجوانان یاری رسانند.

Submitted by admin on