یک سال با هم خواندیم! یک سال با هم ارزش های زندگی را تجربه کردیم!

روز پنج شنبه صبح ۷ آذر ماه ۱۳۹۲ حال و هوای سالن گرد هم آیی کانون پرورش فکری کودکان سیلو در خیابان امیرکبیر یزد با روزهای دیگر متفاوت بود. شادی و جنب و جوش در همه جا موج می زد. کودکان همراه با خانواده های خود از یک محله محروم به نام حسن آباد مشیر به آن جا آمده بودند تا به بزرگسالان شرکت کننده در مراسم یک سالگی با من بخوان در محله خود، نشان دهند تا چه حد در خواندن و نمایش دادن توانا شده اند.

 

کودکانی که تا یک سال پیش در خواندن کتاب بسیار ضعیف بودند و آنقدر کمرو که نام خود را نمی توانستند به خوبی ادا کنند. آن ها آمده بودند که با ماسک های رنگین خود در برابر شرکت کنندگان در یک سالن صد و اندی نفری نمایش برگزار کنند. مربی های آن ها نیز از صبح در این سالن در تکاپو بودند و خوشحال. می خواستند حاصل یک سال تلاش خود را با دیگران سهیم شوند. نشان دهند که کودکان با کتابخوانی تا چه میزان می توانند بالنده شوند و رشد کنند.

مجری برنامه خانم دوست فاطمی از کتابداران کانون پرورش فکری کودکان، برنامه را با خوشامدگویی آغاز کرد و مستانه فکور از مربیان کتابخوانی و هماهنگ کنندگان برنامه با من بخوان در هنرستان ذکایی یزد سخنی کوتاه درباره برنامه داشت. آن گاه نوبت به حمید گرامی پشتیبان برنامه با من بخوان در این محله، زهره قایینی مدیر موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان که مجری برنامه با من بخوان است و نهضت قریشی نژاد سرپرست این برنامه در یزد رسید.

حمید گرامی یک ساله شدن این برنامه را به همه تبریک گفت و از مسئولین آموزش و پرورش و خیرین دیگر در یزد خواست که با پشتیبانی از این برنامه، برنامه کتابخوانی را در یزد گسترش دهند. زهره قایینی ضمن تشکر از همه مربیان و دست اندرکاران این برنامه،  پشتیبانان این طرح آقای حمید گرامی و جامعه یاوری،  به معرفی محورهای این طرح و اهمیت خواندن با کودک و بلند خوانی پرداخت و اشاره کرد که تشکیل کتابخانه به تنهایی نمی تواند سبب کتابخوان شدن کودکان شود. باید با کودکان خواند و درباره کتاب  گفت و گو کرد و در پیوند با داستان نمایش اجرا کرد تا عشق به خواندن در کودکان نهادینه شود و به شکل اصولی سبب رشد سواد در کودکان شود. قایینی از این که این برنامه یک ساله شده است و در مکان های دیگری همچون جنوب خراسان، اصفهان و چند مرکز کودکان کار و خیابان در تهران اجرا می شود ابراز خرسندی کرد.

نهضت قریشی نژاد سرپرست برنامه بخوان در یزد سخنان خود را این چنین آغاز کرد: " خوشحالم که بین همشهریان فرهنگ دوست و فرهیختهٔ مهدی آذریزدی هستم. مردی که قهرمان دنیای ذهنی وتصوّرات کودکیم بود. کلاس دوم ابتدایی بودم که اولین جلد کتاب "قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب" او را جایزه گرفتم. ارزش‌های زندگی را با داستان‌هایش لمس کردم و رویارویی با مشکلات را آموختم. هنوزهم در موقع مسئله گشایی‌های زندگی داستان‌هایش برایم تداعی می‌شوند و راه می‌نمایند. به قول جبارباغچه‌بان نمی‌توانم بر فعالیت‌های خودم نام خدمت بگذارم امّا خوشحالم دینم را به مردم شهری که مردی از آن با ساده‌نویسی قصّه و توجّه به کودکان برزندگی من تأثیر عمیق گذاشت را ادا کرده ام."

او ضمن اشاره به این که در این طرح ۲۰۰ کودک و نوجوان و ۸۰ خانواده از محله حسن آباد مشیر شرکت داشتند، اجرای این طرح را بسیار موفقیت آمیز دانست. قریشی اظهار داشت:
" کودکان با شرکت در نشست‌ها ی کتابخوانی افزون بر آشنایی با ادبیات و الگوهای درست خواندن، ارزش‌های زندگی (صلح، دوستی، بردباری ...)، کار مشارکتی و رفتار اجتماعی را نیز در عمل تجربه کردند. آن ها در بیان و درک احساسات خودشان و دیگران توانا شده اند، فکرکردن، درست شنیدن و تمرکز را آموخته اند و دایرهٔ واژگانشان گسترش یافته است. آن ها اکنون می توانند درست صحبت کنند. تخیّلی گسترده، اعتمادبه نفس و باور به خود پیدا کرده اند و در یک کلام دنیایشان بزرگ شده است و با نگاهی وسیع تر به زندگی می‌نگرند. گواه این ادعا دفترهای مشاهداتی مربیان، گزارش ها و اظهارنظرهای آنان و اولیاء کودکان است.

کودکان فضای با من بخوان را دوست دارند و در سرما و گرما و هر شرایطی بدون هیچ الزامی آمده اند، چرا که این فضا برای آنان دری است به روی فردایی بهتر، امیدواری و...

۱۰ مربی مشغول به کارداریم که آن‌ها هم طی این یک سال در روابط متقابل با کودکان به دنیای وسیعتری در زندگی دست یافته اند و قطعاً افزون بر اثرات اجتماعی اثرات آن در خانواده و تربیت فرزندانشان کم نخواهد بود. آن‌ها طعم شیرین خدمت و مؤثر بودن را چشیده‌اند و دیگر به روزمرگی تن نخواهند داد.
۲۰ مربی دیگر در کارگاه‌های آموزشی شرکت کرده‌اند که گر چه به دلایل مختلف: دوری راه، مشکلات خانوادگی، مشغله زیاد، دانشجو بودن که درسش تمام شده و به شهرش رفته و یا حاضر به ادامهٔ کار داوطلبانه نشده اند امّا آن‌ها هم کشت‌های دیم این اندیشه‌اند و قطعاً تأثیر خودشان را در جامعه خواهند داشت.
کتابخانه ای امن با حدود ۱۲۰۰ نسخه کتاب و کتابداری که از شنبه تا سه شنبه هر روز عصر کتاب به امانت می دهد؛ داریم.
خانم‌هایی که به گفته ی خودشان آموخته اند که مشکلاتشان را با مراجعه به کتاب جور دیگر حل کنند، با زندگی به شیوه ای لذتبخش و سازنده کنار بیایند. برای زندگی بهتر تلاش کنند. آن‌ها غیر از جلسات هفتگی که ما برای آموزش هستیم دیگر وقتی منتظر کودکانشان هستند در کتابخانه دور هم می‌نشینند."

پس از صحبت های نهضت قریشی گروه مربیان در میزگردی درباره تجربه های خود در این یک سال سخن گفتند. همچنین نماینده مادران از سوی همه مادران محله تاثیر این برنامه را بر زندگی همه خانواده های این محله بازگو کرد.
این مراسم با اجرای سه نمایش و دو اجرای بلندخوانی از سوی کودکان پایان یافت. افزون بر مراسم صبح، بعد از ظهر همان روز خانواده ها و علاقه مندان از نمایشگاه آثار هنری و نوشتاری کودکان و نوجوانان شرکت کننده در این طرح در محل هنرستان ذکایی در حسن آباد مشیر دیدار کردند. در این روز به همه کودکان شرکت کننده در نشست های کتابخوانی کتاب هایی نیز اهدا شد. کودکان از این که می توانستند این کتاب ها را با خود به خانه ببرند و بارها و بارها برای خود و خواهر و برادرهای خود بخوانند غرق شادی شدند.

 

Submitted by editor3 on