درهای نمایشگاه - موزه تاریخ فرهنگی کودکی برای شش ماه در باغ موزه نگارستان به روی همگان گشوده شد!

روز جمعه ۲۹ آذر باغ نگارستان شاهد دو رخداد مهم بود. رونمایی از کتاب گفت و گو با زمان توران میرهادی و بازگشایی نمایشگاه – موزه تاریخ فرهنگ کودکی که با حضور شمار زیادی از دوستداران فرهنگ و تاریخ کودکی در ایران انجام شد.

درهای نمایشگاه - موزه تاریخ فرهنگی کودکی برای شش ماه در باغ موزه نگارستان به روی همگان گشوده شد

دکتر مصطفی ده پهلوان، معاون اداره کل موزه های فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران، که نخستین سخنران این برنامه بود، گفت:‌ "می دانستم اگر بخواهیم بسیاری از ارزش ها و الگوهای  فرهنگی نسل گذشته را به نسل حال  و آینده مان به خوبی انتقال بدهیم باید برای کودکان و نوجوانان سرمایه گذاری کنیم و به دنبال فرصت هایی بودم که در موزه های دانشگاه تهران به عنوان موزه های علمی و آکادمیک جایی را هم به کودکان دهیم. این جانب به عنوان یک باستان شناس که به گونه ای در تلاش است بر روی الگوهای ارزشمند فرهنگی این مرز و بوم کار کند کار پژوهشی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات را تایید می کنم. بدون شک کارشناسان موسسه خیلی از آن نکات علمی که ما باستان شناسان به آن دید به آن ها نگاه نکرده ایم را دیده اند و به خوبی انتقال داده اند."

درهای نمایشگاه - موزه تاریخ فرهنگی کودکی برای شش ماه در باغ موزه نگارستان به روی همگان گشوده شد

زهره قایینی سرپرست موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان نیز سخنانش را با ابزار خوشحالی از همزمان شدن رونمایی کتاب "گفت وگو با زمان" با گشایش موزه -نمایشگاه تاریخ فرهنگی کودکی آغاز کرد. او گفت بسیار خوشحالم نخستین گام بلند ما به سوی تاسیس موزه دایمی تاریخ فرهنگ کودکی با دانشگاه تهران آغاز شده است که خود نماد دانش و خرد است و پیشینه ای بس بلند در این زمینه دارد. او با اشاره به پژوهشی طولانی که کتاب تاریخ ادبیات کودکان و برپایی نزدیک به ۱۵ نمایشگاه موزه در سراسر ایران و یک نمایشگاه در ژاپن از دستاوردهای آن است، گفت:‌ "در این مسیر هم، رشد کرده ایم، یاد گرفته ایم و تلاش کرده ایم  با امکاناتی که به تدریج به دست می آوریم به سمت برپایی نمایشگاه موزه هایی به مفهوم امروزی دنیا یعنی نمایشگاه موزه های تعاملی یا مشارکتی قدم برداریم که در دو سه  نمایشگاه اخیر نیز آن را تجربه کرده ایم. اما داشتن چنین نمایشگاه هایی بودجه بسیار زیادی می خواهد. سخن ما به دو سو است .یکی به سوی نهادهای دولتی و در راس آن آموزش و پرورش. خوشبختانه وزیر آموزش و پرورش به تازه گی گفته اند که عصر آموزش محفوظاتی به سر رسیده است. اما تنها نمی توان با جملات زیبا این اندیشه را پیاده کرد بلکه باید به سمت آن گام های عملی برداشت. پرسش ما این است که آموزش و پرورش چه قدم هایی را می خواهد در این راه بردارد؟ طبیعتا نهادهای غیردولتی می توانند در این زمینه با دولت همکاری کنند ولی باید از سوی آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی و شهرداری پشتیبانی شوند روی دیگر سخن ما با شهروندان است. ما هم یک سازمان غیردولتی هستیم و از میان مردم برای پاسخ گویی به برخی نیازهای آموزشی کودکان  برخاسته ایم. اگر می خواهیم کشورمان برای کودکانمان آموزش بهتری داشته باشد برای این که ارزش های زندگی را به آن ها آموزش بدهد، باید  در این گستره مشارکت بکنیم. توران میرهادی در کتابش آورده است که هرگز منتظر مسئولین دولت چه در رژیم گذشته و چه اکنون نماند. ما هم به عنوان یکی از دست اندر کارانی که در زمینه فرهنگ کودکی فعالیت می کنیم از شما و همه مردم درخواست داریم که برای پیشبرد چنین موزه هایی همیاری کنند. این همیاری می تواند در هر زمینه ای باشد، از اهدای اشیا و کتاب های قدیمی تا کمک مالی برای تامین هزینه های موزه.

درهای نمایشگاه - موزه تاریخ فرهنگی کودکی برای شش ماه در باغ موزه نگارستان به روی همگان گشوده شد

سپس فیلم توران دختر ایران، فیلم مستندی درباره زندگی توران میرهادی پخش شد و پس از نمایش فیلم کتاب "گفت و گو با زمان" با حضور توران میرهادی و تدوینگر آن مسعود میرعلایی رونمایی شد. در ادامه نوش آفرین انصاری و یحیی مافی درباره ی ارزش و جایگاه این کتاب صحبت کردند. آخرین سخنران نیز توران میرهادی بود. او درباره انتشار این کتاب گفت: "انتشار این کتاب در عمل زندگی من را به آگاهی همگان می رساند. مطالب این کتاب پیش از این به شکل پراکنده منتشر شده است اما اکنون در این کتاب همه ی آن ها در یک جلد کتاب با تقسیم بندی موضوعی منتشر شده است.

درهای نمایشگاه - موزه تاریخ فرهنگی کودکی برای شش ماه در باغ موزه نگارستان به روی همگان گشوده شد

پس از آن با حضور توران میرهادی درهای نمایشگاه - موزه شش ماهه تاریخ فرهنگ کودکی گشوده شد و سپس ایشان کتاب گفت و گو با زمان را برای علاقه مندان امضا کردند.

درهای نمایشگاه - موزه تاریخ فرهنگی کودکی برای شش ماه در باغ موزه نگارستان به روی همگان گشوده شد

نمایشگاه- موزه تاریخ فرهنگ کودکی با نگاهی تاریخی و به شیوه ی مشارکتی بخشی از زندگی کودکان ایران را از دوره باستان تااکنون به نمایش گذاشته است. کودکان و نوجوانان با دیدن، شنیدن و لمس کردن و مشارکت در فعالیت های موزه ای با بخشی از میراث فرهنگی خود آشنا می شوند.

 

Submitted by editor3 on