مراسم بزرگداشت یحیی مافی، از پیشگامان آموزش و پرورش نو

انجمن پژوهش های آموزشی پویا ۱۶ اردیبهشت مراسم گرامیداشت یاد و خاطره یحیی مافی، بنیانگزار و عضو هیئت مدیره انجمن پژوهش های آموزشی پویا را برگزار می کند.

یحیی مافی از پیشگامان آموزش و پرورش نو در ایران و از بنیان گذاران شورای کتاب کودک و مدیر مجتمع آموزشی مهران نیز بود.

یحیی مافی ۱۳۰٢ در معلم كلایه رودبار الموت به دنیا آمد در همانجا به مکتب خانه رفت. سپس پدرش كه خرده مالک بود، او را برای ادامه ی آموزش به خرم‌آباد شهسوار فرستاد. در شهسوار در مدرسه ی نوبنیاد كه در زمان وزارت علی اصغر حكمت پایه گذاشته شده بود درس خواند. یحیی مافی در سال ۱۳۲۹ با معصومه سهراب ازدواج کرد.

در سال ۱۳۳۲ آن دو، کودکستان مهر را به صاحب‌امتیازی معصومه سهراب بنیاد نهادند.  سال ۱۳۳۴، از سوی وزارت آموزش و پرورش با گرفتن امتیاز و استفاده از کمک های این وزارتخانه مدرسه مهران را بنیاد نهادند. او و همسرش از جمله پیشگامان گشایش مدرسه های ملی، در ایران بودند، مدرسه ای که تا سال ۱۳۵۸ كه به موجب مصوبه ی شورای انقلاب، همه ی مدارس ملی به دولتی تبدیل شدند، به كار خود ادامه داد.

دی ماه ۱۳۴۱ او و همسرش معصومه سهراب به گروهی از کارشناسان ادبیات کودکان و آموزش و پرورش کودکان و هنرمندان که دغدغه رشد ادبیات کودکان ایران را داشتند،‌ پیوستند و شورای کتاب کودک ایران را بنیاد نهادند. از آن زمان تا امروز او فعالانه در شورای كتاب كودک ایران فعالیت داشت.

زمان: سه شنبه ۱۶ اردیبهشت، از ساعت ۱۶ تا ۱۹
مکان: تالار جلیل خسروشاهی، شرکت انتشاارت فنی ایران
نشانی: خیابان مطهری، خیابان میرعماد، جنب کوچه ۱۱، پلاک ۲۴
 

Submitted by editor3 on