کودکان بومی همچنان با تبعیض رو به رو هستند

یونیسف در روز بین المللی مردم بومی اعلام کرد که کودکان بومی همچنان در زندگی روزانه خود با تبعیض روبه رو هستند. یونیسف اعلام کرد که با وجود دستاوردهای بسیار برای کودکان از زمان تصویب پیمان نامه حقوق کودک، جهان به تعهدهای خود در مورد کودکان بومی عمل نکرده است.

کودکان بومی هم در کشورهای با درآمد بالا، هم متوسط و هم درآمد پایین همچنان با نابرابری های آشکار در تمام شاخص های توسعه انسانی روبه رو هستند.
سوزانا سوتولی مدیر وابسته برنامه های یونیسف می گوید:‌ "نادیده گرفتن بخش قابل توجهی از جمعیت جهان از سوی جامعه جهانی پس از ۲۵ سال که از تصویب پیمان نامه حقوق کودکان غیر قابل پذیرش است. اکنون زمان آن است که این فاصله ها از بین برود و پیمان نامه حقوق کودک برای کودکان بومی نیز اجرا شود."

بسیاری از کودکان بومی به سبب عواملی از جمله فقر، تبعیض های جنسیتی، نبود آموزش دوزبانه، دور بودن مدرسه از محل زندگی از تحصیل محروم هستند. این کودکان حتی اگر شانس رفتن به مدرسه را داشته باشند به سبب دلایل بالا در مدرسه چندان موفق نیستند.
برای نمونه در پرو در سال ۲۰۱۱، کودکانی که به زبان اسپانیایی صحبت می کردند ۷ برابر کودکانی که به زبان بومی سخن می گویند در خواندن موفق تر بودند. در نامیبیا تنها ۷ درصد کودکانی که به زبان بومی صحبت می کردند دوره راهنمایی را گذراندند و کمتر از ۱ درصد در مقاطع بالاتر شرکت کردند.

پژوهش ها نشان می دهد که احتمال تحصیل دختران بومی نسبت به پسران بومی و دختران غیربومی کمتر است.  
کودکان بومی همچنین مورد خشونت، بهره برداری و استثمار و سوء استفاده قرار می گیرند. در امریکای لاتین کودکان بومی به سبب فقر بیش از کودکان غیربومی مجبور به کار هستند.

یونیسف از برنامه های با هدف پیشبرد حقوق مردم بومی مانند آموزش دو زبانه و بین فرهنگی، خدمات بهداشتی فرهنگی، ثبت تولد و اقدامات حفاظت از کودکان پشتیبانی می کند. یونیسف بر این باور است که گرداوری اطلاعات درباره ی این کودکان کلید دیده شدن این کودکان است و کشورها را قادر می سازد که سیاست ها و برنامه هایی را برای کاهش بی عدالتی ها اتخاذ کنند. نخستین کنفرانس درباره مردم بومی سپتامبر ۲۰۱۴ در نیویورک برگزار خواهد شد و فرصتی است برای تمرکز بر روی حقوق کودکان بومی.

سوتولی می گوید تنها در صورتی پیمان نامه حقوق کودکان معتبر است که همه کودکان دیده شوند. ما باید تلاش بیشتری بکنیم تا همه ی کودکان از حقوق خود بهره مند شوند و همه ی کودکان شانس زنده ماندن، پیشرفت و رسیدن به همه توانایی های خود را داشته باشند.
 

Submitted by editor3 on