موزه عروسک های ملل در روز جهانی صلح گشایش یافت!

موزه عروسک های ملل در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ همزمان با روز جهانی صلح با حضور گروهی از هنرمندان، نویسندگان، فعالان حوزه کودک، پژوهشگران، مجموعه‌داران، مربی‌ها ومسئولان مدرسه ها و دیگر علاقه مندان به حوزه ادبیات کودکان و عروسک‌ها افتتاح شد.

افتتاحیه با سخنرانی نوش آفرین انصاری، دبیر شورای کتاب کودک، آغاز شد. انصاری درباره عروسک و خاطرات خود از آن ها گفت: "عروسک یک پدیده مهرورز و صلح طلب است. عروسک ها هرگز با هم دعوا نمی کنند"

موزه عروسک های ملل در روز جهانی صلح گشایش یافت

انصاری در ادامه گفت: "سپاس از افرادی که به راه اندازی این موزه کمک کردند و با مهر و همدلی از سراسر ایران عروسک هایی را به عنوان هدیه برای موزه فرستادند. نکته بسیار جدی در این باره مساله حمایت های پیش رو برای ادامه و بقای این موزه است. متاسفانه کشور ما موزه نمی شناسد. مجموعه دار نمی شناسد. فرهنگ برای ما ناشناخته است ما در مجموع به دلیل مسائل تاریخی در سده ها و هزاره های گذشته یک فرهنگ مخفی کار و بسته داریم. اما موزه خلاف این فرهنگ است. در یک موزه، فرد مجموعه دار علاقه اش را در اختیار جامعه قرار می دهد تا همگان ببینند و سهیم شوند. بحث سهیم کردن یک بحث پیچیده فرهنگی است و بسیار مهم است که در این وادی گام برداریم. بسیار مهم است که امروز عروسک ها از صندوقچه هایشان بیرون بیایند و به نمایش گذاشته شوند... بسیار خوشحالم که شاهد یک لانه دیگر بر درخت پربار شورا هستم. شورا درخت کهنسال ۵۲ ساله ای است که بر شاخه هایش لانه های متعددی به وجود آمده و پرنده های بسیاری از این لانه ها پرواز کرده اند و این لانه (موزه عروسک ها) هم بسیار مغتنم است که در کنار دیگر لانه ها قرار بگیرد."

سپس مسعود ناصری مدیر موزه عروسک های ملل، از علی گلشن، مدیر اجرایی موزه که در به ثمر رسیدن ایده ی تاسیس موزه عروسک ها نقش بزرگی را بر عهده داشت، فریده ناصری، پشتیبان مالی این موزه و دیگر افرادی که هر یک به گونه ای برای راه اندازی این موزه تلاش کردند، سپاسگزاری و قدردانی کرد.

سپس فیلم "من تو را خواهم برد" به کارگردانی مزدک میرعابدینی در بخش گالری موزه عروسک های ملل برای حاضران به نمایش در آمد. این فیلم حاصل تلاش گروهی از کودکان و نوجوانان با موضوع عروسک ها بود.

امیر سهرابی، پژوهشگر و مجموعه دار خبر راه اندازی موزه اسباب بازی های سنتی و عروسک های خیمه شب بازی را که به مناسبت روز کودک در شهر کاشان افتتاح می شود اعلام کرد.

موزه عروسک های ملل در روز جهانی صلح گشایش یافت

در ادامه پوپک عظیم پور، نویسنده و پژوهشگر حوزه عروسک ها از تجربه های خود در این زمینه و اهمیت نقش و حضور عروسک ها در جامعه گفت: "من دوران کودکی خیلی سختی داشتم و هرگز نتوانستم عروسک بازی کنم و با آن ها خیالاتم را جولان بدم. اما در دانشگاه رشته نمایش عروسکی را انتخاب کردم تا بتوانم آرزوهای کودکی ام را با کمک عروسک ها روی صحنه نمایش ببرم. من تاتر عروسکی را نه در بخش اجرا بلکه بیشتر در بعد پژوهشی دنبال کردم. که نتیجه آن کتابی با عنوان "فرهنگ عروسک ها و نمایش های عروسکی آیینی و سنتی ایران" است. بسیار خوشحالم که این کتاب منبعی است برای تدریس به دانشجویان و بسیار جای خوشحالی است که خانم افسانه احسانی پس از آشنایی با این کتاب توانستند در قالب پروژهایی عروسک های پنج منطقه از ایران را احیا کنند. در این پروژه عروسک های چندین روستا در خراسان جنوبی، قشم و قزوین دوباره زنده شدند. بسیار خوشحالم از این که خیالاتم و آرزوهایم شکل گرفتند و می توانم شادی هایم را با شما که موزه عروسک های ملل را تاسیس کردید، قسمت کنم."

پس از آن هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده کتاب کودک، ضمن بیان خاطرات کودکی اش از عروسک ها، قصه دخترک و عروسک هایش را که برای پیام جایزه هانس کریستین اندرسن در سال ۱۹۹۲ نوشته بود برای حاضران نقل کرد. و سخنان خود را چنین پایان داد: "در تمام دوران کودکی با خودم فکر می کردم که چرا عروسک ها همراه با بچه ها بزرگ نمی شوند؟"

در پایان، نوش آفرین انصاری موزه عروسک های ملل را افتتاح و حاضران از موزه بازدید کردند.

علاقمندان برای بازدید از این موزه می توانند در مهر ماه همه روز به استثنای دوشنبه ها از ساعت ١٠ صبح تا ٧ بعد از ظهر به خیابان پاسداران، نگارستان پنجم (حاج هادی)، پلاک مراجعه کنند.

Submitted by editor3 on