مجموعه «شاهنامه» خانه ادبیات کودک شور و هیجان را در تصویرگران برانگیخت

کیانوش غریب‌پور مجموعه «شاهنامه» از کتاب‌های خانه ادبیات کودک را از جمله آثار مطلوب از نظر تصویرگری معرفی کرد و گفت: این کتاب در مجموع از برآیند خوبی برخوردار بود و توانست به نوعی شور و هیجان را در فضای تصویرگری برای ناشران و تصویرگران ایجاد کند.

کیانوش غریب‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در پاسخ به این سوال که کدام کتاب کودک منتشر شده در سال ٩٢ از نظر تصویرگری مطلوب بوده است، گفت: در حوزه کودک، کتاب خاصی توجه مرا جلب نکرده است. اصولاً تصویرگری بخشی از کتاب‌سازی است و برای این‌که بتوانیم کتاب کامل و قابل قبولی داشته باشیم باید تصویرگری از حوزه گرافیک عبور کند.

این تصویرگر کتاب های کودکان تصریح کرد: در کشور ما گرافیک در حوزه کتاب همچنان کمی عقب‌تر از تصویرگری حرکت می‌کند لذا ساختار کتاب به طور روشن تبدیل به یک کتاب کامل نمی‌شود و بطور قطعی نمی‌توان گفت کدام کتاب ایده‌آل است.

وی در حوزه نوجوان، مجموعه «شاهنامه» از کتاب‌های خانه ادبیات کودک را از جمله آثار مطلوب از نظر تصویرگری معرفی کرد و گفت: این کتاب در مجموع از برآیند خوبی برخوردار بود و توانست به نوعی شور و هیجان را در فضای تصویرگری برای تصویرگران و ناشران ایجاد کند.

وی درباره تصویرگری کتاب‌های نوجوان گفت: تصویرگری کتاب نوجوان در کشور ما به اشتباه تعریف شده است و برخلاف کاری است که در سایر کشورها انجام می‌شود.

غریب‌پور افزود: ما هر تصویری را که برای کودک جذاب و قابل فهم نباشد را به عنوان تصویرگری کتاب نوجوان عرضه می‌کنیم و کتاب‌های نوجوان را با تصاویر کاملاً رنگی عرضه می‌کنیم، درحالی‌که در سراسر دنیا تصویرگری کتاب نوجوان در قالب‌های کمیک بوک، گرافیک نوبل و تک‌رنگ ارایه می‌شود.

این گرافیست تصریح کرد: ما تصویرگران تازه به این نتیجه رسیده‌ایم که در زمینه تصویرگری کتاب نوجوان راه را اشتباه رفته‌ایم. مثلاً کتاب «آرش» که نشر افق آن ‌را منتشر کرده و از جمله کتاب‌های موفق در حوزه طرح و تکنیک است، با این نگاه، باز هم تصویرگری آن مطلوب نیست. البته این موضوع ربطی به تصویرگر ندارد و باید ریشه‌ای برطرف شود. متاسفانه اغلب هنرمندان ما در زمان تصویرگری، توجه جدی به مخاطبان نمی‌کنند و بیشتر به فکر رکوردگیری حرفه‌ای و شرکت در جشنواره‌ها هستند.

غریب‌پور با اشاره به این‌که هیچ ایده و روش جدیدی در تصویرگری به وجود نیامده است، اظهار کرد: با وجود این‌که در سال‌های اخیر شاهد حضور چهره‌های جدید در تصویرگری کتاب کودک و نوجوان هستیم اما تغییر و رشدی در این حوزه نداشته‌ایم و همچنان شاهد کارهای تکراری هستیم.

 

Submitted by editor3 on