بیانیه انجمن حمایت از حقوق کودکان به مناسبت بیست و پنجمین سالروز تصویب پیمان‌نامه حقوق کودک

«کشورهای عضو متعهد می‌شوند به طور گسترده و به طریقی مناسب و فعال اصول و مفاد پیمان‌نامه را به نحوی یکسان به اطلاع بزرگسالان و کودکان برسانند.» (ماده ۴۲ پیمان‌نامه حقوق کودک)

بیست و پنجمین سال تصویب پیمان‌نامه حقوق کودک را در حالی پشت سر می‌گذاریم که تا تحقق یافتن آنچه در پیمان‌نامه به عنوان حقوق کودک آمده است بسیار فاصله داریم.

پیمان‌نامه حقوق کودک تنها معاهده بین المللی است که مورد پذیرش ۱۹۳ کشور جهان قرار گرفته و بر چهار اصل اساسی عدم تبعیض، منافع عالیه کودک، مشارکت و حق بقا و رشد استوار است. زمانی که دولت های جهان با پذیرش و وفاق بین المللی متعهد به احقاق حقوق کودکان شدند، جهانیان چشم انداز بهتری برای کودکان که در این پیمان‌نامه برای اولین بار به عنوان انسان هایی مستقل دیده شده بودند پیش‌بینی می‌کردند. اما متاسفانه به دنبال تصمیم های نادرست سیاستگذارانی که از کودکی شان بسیار فاصله گرفته‌اند، در سال های اخیر شاهد کشته و آواره شدن کودکان در اقصی نقاط جهان از جمله غزه، عراق، اوکرائین، سوریه، نیجریه وافغانستان هستیم که از ابتدایی‌ترین حقوق خود نیز محروم شده‌اند.

دولت جمهوری اسلامی ایران این معاهده بین المللی را در سال هفتاد و دو امضاء کرده و براساس ماده ۴۲ این پیمان‌نامه متعهد شده است به طور گسترده و به طرق مناسب و فعال مفاد پیمان‌نامه را به اطلاع بزرگسالان و کودکان برساند.

کودکان سرزمین مان نیز تا تحقق حقوق کودک در کشورمان با چالش های زیادی در زمینه‌های تبعیض های گوناگون به ویژه آموزش، ندیدن منافع عالیه کودکان در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها، نشنیدن صدای کودک در خانواده، مدرسه، جامعه، رسانه، و حتی در برخی از مناطق کشور با نبود ابتدایی‌ترین نیازها برای بقا و رشد روبرو هستند.

نبود مهدکودک های مناسب، پایین بودن کیفیت آموزشی در مدارس، پایین آمدن میزان دسترسی به آموزش پیش دبستانی رایگان، عدم استفاده از شیوه‌های نوین آموزشی مبتنی بر مشارکت، واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی، گسترش فضای ناسالم رقابتی و تبلیغ شیوه‌های تربیت سنتی و... روند رشد شخصیتی همه جانبه کودکان را با مشکلات عدیده مواجه ساخته است.

انجمن حمایت از حقوق کودکان ضمن حمایت از گام های مثبت بر داشته شده در حوزه کودکان بویژه در بخش سلامت و بهداشت، نگرانی عمیق خود را از پوشش ناکافی ترویج پیمان‌نامه حقوق کودک از طریق رسانه‌های جمعی، ابهام در تعریف سن کودکی و آموزش اجباری و رایگان برای همه کودکان اعلام می‌دارد.

انجمن حمایت از حقوق کودکان خواهان تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان با توجه به منافع عالیه کودک در مجلس شورای اسلامی، تغییر کیفی نظام آموزشی و توجه ویژه به کودکان در شرایط دشوار از جمله کودکان کار و خیابان، مهاجر و معارض با قانون است.

با امید به بهبود شرایط کودکان در جهانی شایسته آنان

انجمن حمایت از حقوق کودکان

آبان ماه ۹۳

 

Submitted by editor3 on