تقسیم بندی گروه‌های سنی در کتاب‌ها به طور قطعی رسمیت ندارد

محسن هجری، نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان درباره تقسیم‌بندی گروه‌های سنی در کتاب‌های کودک و نوجوان گفت: این نوع تقسیم‌بندی‌ها در تولید کتاب، به صورت قطعی و مطلق رسمیت ندارند و اعتبار محسوب نمی‌شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) هجری در این باره گفت: ممکن است عده‌ای از کودکان در گروه سنی «الف» باشند اما قدرت خواندن کتاب‌های گروه سنی «ب» را هم داشته باشند. با تمام تحلیل‌ها و ارزیابی‌هایی که از سوی برخی کارشناسان صورت می‌گیرد، به عقیده من این نوع تقسیم‌بندی‌ها در کتاب کودک و نوجوان می تواند به شرط رعایت موازین و اصول فنی مفید هم باشد زیرا این نوع تقسیم بندی می بایست براساس واژگان مفهومی و تجربی مخاطب تعریف شده باشد.

هجری گفت: البته در سراسر جهان رسم است که ناشر یا نویسنده، رده سنی مخاطب را در کتاب ها، فقط به عنوان پیشنهاد مشخص می کنند اما بعد از آن، بر عهده خود خواننده است که تصمیم بگیرد چه نوع کتابی و از چه رده سنی بخواند، چون هیچ سیستمی نمی‌توانیم یکسری کتاب را به عنوان کتاب کودک و نوجوان تولید کند و بگوید بچه‌ها تنها باید این کتاب را بخوانند و سراغ کتاب دیگری نروند.

 

به اعتقاد این نویسنده کودک و نوجوان، تعیین گروه‌های سنی هیچ‌گونه اجباری را به همراه نمی‌آورد و تنها به عنوان یک پیشنهاد مطرح است و خانواده ها هم باید بنا به توانایی کودکان و نوجوانان خود کتاب بخرند.  

این پژوهشگر گفت: تصور من این است که کارشناس، ‌نویسنده و ناشر باید راهنمایی و مشورت خود را به مخاطب ارائه دهند اما نباید تلاششان این باشد که کسی را مجبور به خواندن یک کتاب خاص کنند. آنها باید بر این نکته واقف باشند که اجبار، مخاطب را دچار سرخوردگی خواهد کرد.

 

این رده‌بندی‌ها ١٠٠ درصد علمی نیست

اکبر صحرایی نویسنده کودک و نوجوان نیز درباره تقسیم‌بندی کتاب‌های کودک و نوجوان گفت: کارشناسان این حوزه براساس تجربه و آگاهی و یکسری چارچوب‌های موجود، این رده‌های سنی را تعیین می کنند اما نمی‌توان به طور قطع و یقین اثبات کرد که مشخصا، همه این تقسیم‌بندی‌ها قابل اجرا ست.

صحرایی گفت: درصد فکری، ذهن،‌ خلاقیت و تیزهوشی کودکان نسبت به یکدیگر متغیر است و با هم یکسان نیست. به همین علت نمی‌توان صد درصد اذعان کرد که این تقسیم‌بندی‌ها، علمی و کارشناسانه است.

وی گفت: البته به عقیده من نمی‌توان همه این عملکرد را هم نادیده گرفت، به شرط این که الزامی برای خواننده در مطالعه یک کتاب خاص ایجاد نکند. می توان این پیشنهاد را به کودک و نوجوان ارائه داد تا به یکسری دستورالعمل و قواعد عمل کند اما نمی‌توان او را موظف به انتخاب یک کتاب خاص کرد.

 

Submitted by editor3 on