نباید کتابخانه‌های مدارس را به بهانه نداشتن فضا به کلاس درس تبدیل کنیم

ترویج فرهنگ کتابخوانی و نهادینه شدن آن تنها از مدارس و کتابخانه‌های مدارس آغاز می‌شود و ضرورت دارد دولت به این مهم توجه کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) علی اکبر اشعری‏، مدیر پروژه باغ کتاب تهران، مبدأ هر برنامه‌ای برای نهادینه شدن کتابخوانی در جامعه را مدرسه دانست و گفت: اگر علاقه‌ای به کتابخوانی بخواهد شکل بگیرد از دوران دانش آموزی آغاز می‌شود. این نکته اهمیت کتابداری و کتابخانه در مدارس را بیش از پیش مشخص می‌کند.

 

اشعری به جایگاه مهم کتابدار در مدارس اشاره کرد و گفت: کتابداران باید مشاور علمی تربیتی قلمداد شوند و روحیه پژوهشگری در دانش‌آموزان تقویت شود. واقعی کردن ساعات مطالعه در مدارس از جمله گام‌هایی است که می‌توان در این مسیر برداشت.

 

او با اشاره به سابقه ١٢ ساله نمایشگاه یاد یار مهربان برای نوسازی کتابخانه‌های مدارس گفت: در هر دوره نمایشگاه، کتاب‌های دو سال اخیر اجازه ورود دارند و این نکته به بروز رسانی و نو شدن کتاب‌ها و به وجود آمدن جو نشاط و شادابی برای کتابخانه‌های مدارس و دانش‌آموزان کمک بسیاری می‌کند.

 

رییس سابق سازمان اسناد و کتابخانه ملی از برچیده شدن برخی کتابخانه‌های مدارس ظرف یکسال اخیر خبر داد و تصریح کرد: متاسفانه با ۶ ساله شدن دوره نخست آموزش‌های همگانی برای مدارس، برخی مدرسه‌هایی که فضای کافی برای کلاس‌های ششم را نداشتند، ناگزیر کتابخانه‌ها را تبدیل به کلاس کردند و در خوش بینانه‌ترین حالت کتابخانه‌ ها را به کتابخانه‌های کلاسی تقلیل دادند.

 

او همچنین از عملکرد وزیر وقت ارشاد در حوزه تخصیص منابع یارانه کتاب انتقاد کرد و افزود: قرار بود بودجه‌ای که از محل حذف یارانه‌ها به دست می آید به خرید کتاب از ناشران اختصاص یابد، ولی خبر دار شدیم که این بودجه به حوزه سینما رفت و کتاب از این بودجه بی‌نصیب ماند.

Submitted by editor3 on