هادی خورشاهیان: وظیفه کتاب خواندن این نسل برگردن خانواده‌هاست/ امیدی به این نظام آموزشی نیست

هادی خورشاهیان، نویسنده کودک و نوجوان درباره مساله کتاب‌گریزی نسل کنونی گفت: من معتقدم که تبلیغ برای کتاب‌خوان شدن بچه‌ها به عهده خانواده‌هاست و پدر و مادرها باید کتاب‌خواندن را به فرزندان خود یاد بدهند. سنگینی این وظیفه بیشتر بر دوش خود والدین است نه سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی.

خورشاهیان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره نبود کتاب‌های قوی برای کودکان و نوجوانان در مدارس کشور و به دنبال آن دور شدن مخاطبان از کتاب اظهار کرد: به عقیده من هیچ موضوع و مشکلی، تنها دارای یک ضلع نیست که بتوانیم با نقد و تحلیل و بررسی آن را از میان برداریم، بلکه همه اضلاع تشکیل دهنده یک موضوع را باید درهم ادغام کرده و مورد کاوش قرار دهیم. مشکل کتاب نخواندن این نسل را نمی‌توان تنها برگردن یک یا دو نفر انداخت چون این رویکرد مشکلی را حل نمی کند.

 

وی افزود: وقتی می‌خواهیم، علل ضعف کتاب‌خوانی در کودکان و نوجوانان را بررسی کنیم، باید در درجه اول ببینیم آیا آنان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند یا خیر؟ در خانه خود کتابخانه مجهز دارند یا خیر؟ عضو کانون های فرهنگی هستند یا خیر؟ اگر کودکان و نوجوانان همه این امتیازات را داشته باشند و باز هم کتاب نخوانند باید بررسی کرد که چرا در این حوزه، کتاب‌های قدرتمند با توان جذب بالا نوشته نمی‌شود؟

 

خورشاهیان درباره رشد جایگاه ادبیات کودک و تولید کتاب‌های مختلف در این زمینه گفت: فعالیت‌های تولید کتاب کودک و نوجوان، بعد از انقلاب شکل و شمایل منسجم و قوی‌تری به خود گرفت. من قبول دارم که نسبت به کشورهای اروپایی کمی دیرتر شروع کرده‌ایم و راه زیادی در پیش داریم،‌ اما اعتقاد دارم که بچه‌ها باید کتاب‌خواندن را درست مانند همین جوامع پیشرفته از خانه شروع کنند و با الگو گرفتن از والدین خود در زمینه کتاب‌خوانی قدم بردارند.

 

این نویسنده کودک و نوجوان در ادامه گفت: متاسفانه ما عادت کرده‌ایم همه گناه‌ها را بر گردن افراد یا نهاد‌های وابسته به دولت بیندازیم. به عقیده من بچه‌ها باید خودشان به کتاب‌ خواندن علاقه داشته باشند و این علاقه را هیچ کس به اندازه پدر و مادر نمی‌تواند ایجاد کند. پدری که برای فرزند خود تبلت و اسباب‌بازی‌های گران قیمت می‌خرد اما پول برای کتاب نمی‌دهد، قطعا اولین گام را برای کتاب گریزی فرزند خود برداشته است.

 

وی گفت: عده‌ای معتقدند که بچه‌ها باید در محیط‌های آموزشی و توسط معلمان در مدارس برای کتاب‌خواندن تشویق شوند در حالی‌که این کار، شدنی نیست. در این شیوه نادرست نظام آموزشی،  معلمی که بتواند درونمایه همان کتاب درسی را به بچه‌ها آموزش دهد باید دستش را بوسید.

 

هادی خورشاهیان داستان‌نویس، شاعر، مترجم و منتقد ادبیات داستانی، سال ۱۳۵۲ در نیشابور به‌دنیا آمد. وی فارغ التحصیل زبان و ادبیات انگلیسی دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه تهران است.

 

سفر به شهریور، کلاه مکزیکی، انسان پرنده است، من یک بادبادکم و کشوری که شکل چکمه است، برخی کتاب‌های این نویسنده هستند.

 

Submitted by editor3 on