شهرداری با پیمانکاران استفاده‌کننده از کودک کار قطع همکاری کند

یک فعال حقوق کودک با بیان اینکه استفاده برخی پیمانکاران شهرداری از کودکان کار سواستفاده از وضعیت اقتصادی برخی خانواده‌ها است، گفت: شهرداری تهران موظف است که این پیمانکاران را به عنوان ناقضان حقوق کودک به جامعه معرفی کند تا با آنها برخورد قضایی صورت گیرد.

حمیدرضا واشقانی فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد کودکانی که از سوی پیمانکاران شهرداری برای جمع آوری پسماند به کار گرفته می‌شوند، گفت: برخی کودکان ناچار هستند، برای امرار معاش کار کنند. و در این میان شاهدیم برخی پیمانکاران شهرداری از این مسئله به نفع خود استفاده کرده و برای افزایش سود، از کودکان و نوجوانان برای جمع آوری پسماند استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این مساله سهل‌انگاری و عدم نظارت شهرداری بر پیمانکاران را نشان می‌دهد، افزود: به طور میانگین سالانه هر فرد ۳۲۰ کیلوگرم زباله تولید می‌کند و ارزش زباله‌های تولید شده در تهران در هر روز نیز به حدود ۱۸۰ میلیون تومان می‌رسد، این مسئله نشان می‌دهد که از طریق بازیافت و استفاده از پسماند سود سرشار و کلانی تولید می‌شود.

این فعال حقوق کودک ادامه داد: این درحالی است که شاهدیم تعداد قابل توجهی کودک با تغذیه نامناسب و با دستمزد روزانه حدود بیست هزار تومان به جمع‌آوری این پسماند کمک می‌کنند و معمولا فضایی که پیمانکاران به عنوان خوابگاه برای این کودکان نظر می‌گیرند، از نظر بهداشتی استاندارد نیست و برای آنها خطرناک است.

وی با بیان اینکه باید مشخص شود این کودکان با چه ساز و کاری جذب پیمانکاران شهرداری می‌شوند؛ گفت: کودکانی که برای پیمانکاران شهرداری کار می‌کنند، معمولا لباس فرم می‌پوشند و با توجه به سود سرشاری که جمع‌آوری پسماند دارد، به نظر می‌آید که این کار در جهت شناسایی کارکنان پیمانکار شهرداری از دیگر افراد زباله گرد در جهت برخورد با آن ها باشد.

این فعال اجتماعی اظهار کرد: در حال حاضر شهرداری تهران بسیاری از فعالیت‌های خود را به بخشهای خصوصی واگذار کرده است در حالی که به نظر می‌آید، نظارت مناسبی بر روی عملکرد این بخش‌ها ندارد؛ فعالان اجتماعی باید بر روی این گونه نحوه اداره شهر تامل کنند، زیرا که این مساله ارتباط مستقیمی با زیست اجتماعی مردم دارد.

واشقانی فراهانی با اشاره به فعالیت‌ برخی نهادهای حمایت کننده از کودکان گفت: برخی از این نهاد‌ها اقدام به پخش کردن دستکش میان این کودکان می‌کنند، هر چند که ممکن است این کار سبب بهداشتی‌تر شدن کار آن‌ها شود اما در اصل مسئله تاثیری ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: شهرداری باید از همکاری با این گونه پیمانکاران خودداری کند و پیمانکاران متخلف را به عنوان ناقضان حقوق کودک به جامعه معرفی کند تا مراجع قضایی در مورد آن ها تصمیم گیری کنند.

 

Submitted by editor3 on