کتاب خوب وجود دارد ولی لذت مطالعه را درکودکان ایجاد نکرده‌ایم

احمد عربلو، نویسنده و مترجم کتاب‌های کودک و نوجوان گفت: به عقیده من آموزش و پرورش می‌تواند متولی خوبی در نهادینه کردن مطالعه میان بچه‌ها باشد. این وزارتخانه،‌ طیف متنوعی از کودکان و نوجوانان را در زیرمجموعه خود دارد و می‌تواند به منظور راه‌اندازی نهضت مطالعه فعالیت گسترده‌تری داشته باشد.

 احمد عربلو در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: این حرف درست است که سرانه مطالعه درکشور پایین است اما هرگز اعتقاد ندارم که کتاب خوب وجود ندارد، به عقیده من کتاب خوب و شاخص برای خواندن به اندازه کافی وجود دارد اما کسی مبلغ این آثار نیست.

وی در ادامه گفت: اگر بچه‌ها زیاد به خواندن کتاب علاقه‌ای ندارند مشکل درجای دیگر است، ما هنوز نتوانسته‌ایم بحث کتابخوانی را در کودکان و نوجوانانمان نهادینه کنیم و همین کم کاری، بزرگترین عامل ضعف کتابخوانی در جامعه است.

این نویسنده گفت: نهادهای دولتی همانند آموزش و پرورش، صدا و سیما، حوزه هنری و‌ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، باید متولی این قضیه شوند و برای بچه‌ها آمادگی ذهنی ایجاد کنند تا رغبت و گرایش به سمت کتاب پرورش یابد.

عربلو عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که در زمینه کتابخوانی وجود دارد این است که بحث مطالعه در زندگی روزانه کودکان و نوجوانان تعریف نشده است و باید برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد. ما لذت خواندن کتاب را برای بچه‌ها ایجاد نکرده‌ایم و توقع داریم که آنان به راحتی کتابخوان شوند.

وی گفت: این راه حل که کودک یا نوجوان را وادار کنیم کتابی بخوانند و بعد از مدتی ازآنها امتحان بگیریم یا مسابقه‌ای در این رابطه برگزار کنیم،  سطحی ترین نگاه برای کتابخوان کردن است، برای کتابخوان کردن نسل آینده، باید برنامه‌ ریزی های جامع،کامل و عمیق داشته باشیم و از برنامه‌ریزی‌های زودگذر پرهیز کنیم.

احمد عربلو سال ۱۳۴۴در تهران به دنیا آمد و تحصیلاتش را تا پایان دوره كارشناسی ارشد ادبیات فارسی دنبال كرد. هفتمین ازدواج سرهنگ، افسانه قهرمانی‌های من، سوار بر خر مراد، شاه ماردوش و سه داستان دیگر و داستانی که تمام نمی‌شود، برخی ازآثار این نویسنده هستند.

 

Submitted by editor3 on