وجود مشاور در تمام دوره‌های تحصیلی ضروری است

یک کارشناس مشاوره گفت: در برنامه نظام آموزش و پرورش ضرورت برنامه‌ریزی، تأمین بودجه و نیروی مشاور برای تمام مقاطع تحصیلی پیش‌بینی شده است.

حسین ملکیان در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان اظهار کرد: امروزه علاوه بر آموزش و پرورش سایر سازمان‌ها و نهادها نیز به اهمیت و ضرورت خدمات راهنمای مشاوره پی برده‌اند و به دنبال تأمین نیرو در این راستا هستند.

وی با بیان اینکه خدمات مشاوره در مدارس در چهار سطح خدمات اطلاع رسانی، خدمات مشاوره و حل مشکل، خدمات ارزیابی فردی و خدمات برنامه‌ریزی تحصیلی و شغلی انجام می‌شود، ادامه داد: نقش اصلی مشاوران در مدارس بهبود بهداشت و سلامت روان دانش‌آموزان و رفع مشکلاتی که در یادگیری آن‌ها اخلال ایجاد می‌کند است.

کارشناس مشاور آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از هزار نیروی مشاور در آموزش و پرورش استان مشغول به کار هستند، گفت: شناخت تفاوت‌های فردی و استعدادهای دانش‌آموزان و اطلاع رسانی پیرامون رشته‌های تحصیلی متنوع امروز و کمک به آنان در زمینه انتخاب رشته و آموزش مهارت‌های زندگی از وظایف اصلی مشاوران مدارس است.

ملکیان با بیان اینکه مدارس متوسطه با کمبود نیروی مشاور روبه‌رو نیستند، تصریح کرد: تعداد مشاوران به نسبت تعداد دانش‌آموزان در مدارس تعیین می‌شوند و به ازای هر ۱۵ دانش‌آموز یک ساعت مشاور در مدارس دوره دوم متوسطه در نظر گرفته شده است؛ بنابراین در برخی مدارس با توجه به جمعیت هر شش روز هفته مشاور حضور دارد.

وی با اشاره به لزوم وجود مشاور در تمامی مقاطع تحصیلی افزود: در دستورالعمل‌های قبلی در سایر مقاطع تحصیلی مانند مدارس ابتدایی حضور مشاور در نظر گرفته نشده است و برخی مدارس خود نیروهای متخصص را برای این امر در نظر می‌گیرند.

ملکیان گفت: در حال حاضر در سایر مقاطع رابطینی برای شناسایی مشکلات دانش‌آموزان وجود دارند، که در صورت ضرورت، دانش‌آموزان را به هسته‌های مشاور اداره آموزش و پرورش ناحیه مربوطه ارجاع می‌دهند.

وی با اشاره به طرح جامع آموزش و پرورش افزود: در برنامه نظام آموزش و پرورش ضرورت برنامه‌ریزی، تأمین بودجه و نیروی مشاور برای تمام مقاطع تحصیلی پیش‌بینی شده است.

این کارشناس مشاوره خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه نظام تحول بنیادی آموزش پرورش برای دوره متوسطه اول (راهنمایی سابق) و دوره‌های ابتدایی حضور مشاور پیش‌بینی شده است که به مرور این طرح اجرا خواهد شد.

ملکیان اضافه کرد: مشاوران مدارس علاوه بر تخصص در رشته تحصیلی خود باید از علاقه‌مندی، ثبات روانی و عاطفی، استقلال فکری، تعهد و نظم و انضباط بیشتری نسبت به سایر کارکنان برخوردار باشند.

Submitted by editor3 on