موزه‌های صلح، مقدم و باغ نگارستان از این پس با برنامه قصه گویی میزبان کودکان خواهند بود

موزه‌های صلح، مقدم و باغ نگارستان پس از اجرای موفق طرح «هفت موزه- هفت قصه» در موزه ها و استقبال گسترده کودکان از آن، برنامه ثابت قصه گویی را اجرا می‌کنند.

در هفته کتاب و کتابخوانی امسال دفتر پژوهش و آموزش کودکان و نوجوانان پژوهشگاه با همکاری کتابخانه و مرکز اسناد، کمیته ملی موزه ها(ایکوم) و شورای کتاب کودک، برنامه ای به نام «هفت موزه- هفت قصه» برگزار شد و هر روز از این هفته قصه گوهای شورای کتاب کودک در یکی از موزه های شهر تهران برای کودکان قصه گویی کردند. هدف آن ترویج کتاب خوانی و زنده کردن هنر از یاد رفته قصه گویی به عنوان بخشی از میراث فرهنگی ناملموس بود.

لیلا کفاش زاده، مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: موزه ها یکی از بهترین مکان ها برای پر کردن اوقات فراغت و بازدید های فرهنگی به شمار می روند و مردم و بازدید کنندگان موزه در هفته کتاب ضمن آشنایی با انواع دیگر میراث فرهنگی به یاد آوردند که فرهنگ قصه گویی در کشور بخشی از زندگی گذشتگان و میراث ناملموس ما را در بر می گیرد.

کفاش زاده درباره تجربه اجرا ین برنامه گفت: قصه گوها در هفته کتاب با وجود ارائه یک قصه ثابت در موزه ها هر بار بخشی از روح زمان و مکان را به قصه می دمیدند، برای نمونه در موزه پست عنصر کبوتر نامه رسان و در موزه ملی که بعد تاریخی غنی تری دارد افسانه آسوریک به قصه افزوده شد.

به گفته کفاش زاده ارتباط متقابل با کودکان در حین اجرای برنامه قصه گویی نقش به سزایی در علاقه مند کردن آنها به قصه گویی داشت به گونه ای که آن ها در پایان خلاصه ایی از قصه را خودشان  اجرا و با نقش های داستان ارتباط برقرار می کردند.

در طرح هفت موزه- هفت قصه که در موزه های ملی، پست، گلستان، فرش، صلح، مقدم و باغ نگارستان اجرا شد، قصه های میهمانان ناخوانده، مرغ سرخ پا کوتاه، درخت خرما و بزی، قمر در عقرب و هفت گنبد برای کودکان و همراهان آنها خوانده شد.

این کارشناس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه با اشاره به ارائه قصه برای تمام رده های سنی در موزه های مورد نظر، افزود: در بین بازدید کنندگان حتی مادران بارداری وجود داشتند که به خاطر کودک آینده شان به موزه آمده بودندو برایش کتاب می خریدند.گروه های سنی جوان و بزرگسال نیز پا به پای کودکان با میل و رغبت قصه ها را گوش می کردند. این حقیقت حاکی از آن است که میل به قصه گویی و شنیدن روایت در مردم وجود دارد. فقط باید به آن سمت و سو داد و مطابق با سلیقه و ذائقه امروز در آورد.

کفاش زاده مهمترین دستاورد طرح «هفت موزه- هفت قصه» را ترویج کتابخوانی دانست و افزود: به علت اشتیاق کودکان پس از خریداری کتاب، والدین در همان محل موزه شروع به خواندن کتاب می کردند.

او اضافه کرد: دستاورد مهم دیگر این طرح ادامه ماجرای قصه گویی در موزه ها است و موزه صلح، مقدم و باغ نگارستان پس از اجرای موفق قصه گویی در هفته کتاب و کتابخوانی، برنامه ثابت قصه گویی در موزه های خود را اجرا خواهند کرد.

Submitted by editor3 on