تعداد زیاد دانش‌‌آموزان در کلاس‌ درس از عوامل بروز خشونت در مدارس است

برای هر منطقه حدنصابی مناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی آن در نظر گرفته شود

عضو کانون صنفی معلمان در رابطه با تعداد استاندارد دانش‌آموز در کلاس‌ درس گفت: در حال حاضر در دوره دبستان حدود ۴٠ دانش‌آموز و برای دوره دبیرستان حدود ٣۴ دانش‌آموز در هر کلاس درس حضور دارند، که این تعداد استاندارد نیست.

مهدی بهلولی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلناٰ با بیان اینکه در کشورهای پیشرو در مسائل آموزش و پرورش در هر کلاس درس حدود ٢٠ تا ٢۵ دانش‌آموز وجود دارد، گفت: به اعتقاد من در ایران باید برای هر منطقه حدنصابی مناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی آن در نظر گرفته شود.

در مناطق پرتنش دانش‌آموزان کمتری باید در کلاس باشند

وی تصریح کرد: در مناطق پرتنش مانند حاشیه شهرها و مناطقی که رفتارهای نابهنجار در میان دانش‌آموزان رواج بیشتری دارد، باید تعداد کمتری دانش‌آموز در کلاس درس حضور داشته باشند و در مناطقی که از نظر فرهنگی شرایط مناسبی دارند، تعداد بیشتری دانش‌آموز را در هر کلاس گنجاند.

وی افزود: در سطح جهانی برای انجام موفق اصلاحات آموزشی شاخصه‌هایی در نظر گرفته شده است که تغییرپذیری یکی از این شاخصه‌هاست.

این معلم در توضیح این مطلب بیان کرد: قوانین باید قدرت تغییر داشته باشند و برای هر منطقه با توجه به شرایط آن قوانینی را در نظر گرفت.

بهلولی با اشاره به حادثه کشته شدن معلم بروجردی توسط دانش‌آموزش خاطرنشان کرد: این مدرسه که در حاشیه شهر واقع شده بوده دارای ١٠ کلاس درس و حدود ۴٠٠ تا ۵٠٠ دانش‌آموز بوده است، یعنی در هر کلاس حدود ۴٠ تا ۴۵ دانش‌آموز وجود داشته است در چنین شرایطی از طرفی معلم به دلیل تعداد بالای دانش‌آموزان خسته می‌شود و از طرف دیگر میزان تنش در کلاس بالا می‌رود در نتیجه وقوع چنین حوادثی در این شرایط چندان هم عجیب نیست.

تعداد زیاد دانش‌‌آموزان در کلاس‌ از عوامل بروز خشونت در مدارس

این فعال صنفی فرهنگیان با تاکید براینکه تعداد بالای دانش‌‌آموزان و فشارهای ناشی از آن معلم را با آسیب‌هایی زیادی مواجه می‌کند، اضافه کرد: این موضوع تنها معلم را در معرض آسیب و خشونت قرار نمی‌دهد، بلکه موارد زیادی از خشونت معلم نسبت به دانش‌آموز و نیز خشونت دانش‌آموز نسبت به دانش‌آموز دیگر در مدارس نیز اتفاق می‌افتد که یکی از علل آن را می توان تعداد زیاد دانش‌آموزان در کلاس درس دانست.

واگذاری مدارس به بخش خصوصی اشتباه است

وی با یادآوری اینکه در دوره‌ای استفاده از معلمان غیرمتخصص و کم تجربه رواج پیدا کرد، گفت: انجام این کار اشتباه بود اما موضوع به اینجا ختم نشد و در حال حاضر نیز وزارت آموزش و پرورش در پی واگذاری مدارس به بخش خصوصی است.

بهلولی تاکید کرد: در چنین شرایطی نظارت لازم در استخدام معلمان وجود ندارد، و ممکن است افراد تحصیلکرده بیکاری که دوره‌های معلمی را نگذرانده‌اند، بکار گرفته شوند که این مساله می‌تواند به ایجاد تنش در مدارس کمک کند.

وی ادامه داد: یک معلم متخصص دوره‌هایی همچون روانشناسی کودک را گذرانده و همچنین به صورت عملی با نحوه برخورد معلمان باتجربه‌تر در کلاس درس آشنا است اما متاسفانه به نظر می‌آید، برای گزینش معلمان شاخص‌های علمی آن طور که باید و شاید در نظر گرفته نمی‌شود.

بکارگیری معلم غیرمتخصص منطقی نیست

این فعال صنفی فرهنگیان با بیان اینکه معلمان غیر متخصص یا آزاد نسبت به معلمان متخصص دستمزد پایین‌تری داشته و بیمه‌نمی‌شوند، بیان کرد: دستمزد پایین بر انگیزه معلم در کلاس درس تاثیر منفی داشته و پس از مدتی وی را خسته می‌کند، این موضوع در کنار تعداد بالای دانش‌آموزان می‌تواند به بروز خشونت در مدارس کمک کند.

بهلولی با تاکید براینکه معلمانی که در استخدام دولت هستند به دلیل داشتن دستمزد بالاتر و اطمینان از آینده شغلی خود تعهد بیشتری نسبت به کار خود دارند، گفت: معلمان آزاد معمولا به صورت موقت به شغل معلمی می‌پردازند و به نظر می‌آید قصد ادامه این کار را ندارند به همین دلیل نیز تعهد کاری کمتری دارند.

وی در پایان یادآور شد: در کمتر کشوری معلمان غیرمتخصص که دوره‌های لازم را ندیده‌اند به کار گرفته می‌شوند و انجام این کار بسیار غیرمنطقی و آسیب‌زا است.

Submitted by editor3 on