شماره‌ی یازدهم پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان منتشر شد!

تیتر:
شماره‌ی یازدهم پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان منتشر شد!

پرونده‌ی این شماره از پژوهشنامه به «سرویراستاری» اختصاص دارد و درباره‌ی مسایل، مشکلات و ویژگی‌های کتاب کودک و نوجوان ایران از این منظر بحث می‌کند.

در میزگردی که با این موضوع برگزار شد، شکوه قاسم‌نیا، شاعر و نویسنده‌ی نام‌آشنای ادبیات کودک و نوجوان، مژده دقیقی، مترجمی که سرپرستی ترجمه‌ی کتاب ویرایش از زبان ویراستاران از جمله فعالیت‌های سال‌های اخیر اوست و ایرج ضرغام، مدیر انتشارات فاطمی که تجربه‌ی کار با ویراستاران خارجی را هم در کارنامه دارد، حضور داشتند.

دو مقاله‌ی تألیفی و یک مقاله‌ی ترجمه از دیگر مطالب این پرونده‌اند.

مهدی عصاره در مقاله‌ی چرا به نظام جدید آموزش ویراستار نیازمندیم؟ به آسیب‌شناسی وضعیت ویراستاری در ایران می‌پردازد و با بررسی انواع ویرایش، پیشنهادهایی برای تربیت ویراستار می‌دهد.

در مقاله‌ی ویراستاران کتاب تصویری پنی لاک وود از هشت نوع داستانی می‌گوید که ویراستاران معمولا علاقه‌ای به آن نشان نمی‌دهند. خواندن این مقاله ضمن یادآوری اهمیت نهاد سرویراستاری در آمریکا، سلیقه‌ی آن‌ها را نیز نشان می‌دهد. فریبا گرانمایه مترجم این مقاله است.

همراهی متن و تصویر عنوان مقاله‌ای است از علی خدایی. علی خدایی با توجه به تجربه‌های خود از لزوم توجه به پیوند متن وتصویر در کتاب‌های تصویری سخن می‌گوید.

در این شماره دو مقاله با موضوع آزاد منتشر شده اند.

جستجوی رابطه‌ی تصویرگری و آرمان‌شهرخواهی در ادبیات کودک مقاله‌ای است از نرگس اسکویی. نویسنده‌ی این مقاله به بررسی نقش و تأثیر تصویرسازی در پیشبرد اهداف تعلیمی در حوزه‌ی ادبیات کودک می‌پردازد.

تمرکز فرید عموزاده خلیلی در مقاله‌ی مفهوم کودکی و فتیش سازوارگی بر نهاد کودکی است و به بررسی مفهوم کودکی در نظریات گوناگون می‌پردازد.

در این شماره، به جای نقد ویژه، پرونده‌‌ای برای دومین دوره‌ی اهدای نشان‌های طلایی و نقره‌ای لاک‌پشت پرنده منتشر شده است. در این پرونده، اصول، شیوه‌ی اجرایی، و معیارهای فهرست و نشان‌های لاک‌پشت پرنده توضیح داده شده و تعریف نشان‌ها، متن‌های گواهی اهدای نشان‌ها، بیانیه‌ها، نامزدهای دریافت نشان و پیام هی‌نا بک(برنده‌ی نشان نقره‌ای لاک‌پشت پرنده)ارائه شده است. هم‌چنین گفت‌وگو با گروه آدمک که در دومین دوره‌ی اهدای جایزه لاک‌پشت پرنده به اجرای ترانه پرداختند، بخش دیگر این پرونده است.

در تجربه‌ی این شماره، مریم تاراسی تجربه‌ی کتاب‌خوانی خود را در مواجهه با کودکانی که به مطالعه علاقه نشان نمی‌دهند بیان کرده است.

فهرست لاک‌پشت پرنده نیز ضمیمه‌ی این شماره است، که در آن داوران و کارشناسان لاک‌پشت پرنده کتاب‌های پاییز سال ١٣٩٢ را ارزیابی کرده‌اند و بهترین‌های آن‌ها برای مخاطبان فهرست و معرفی شده‌اند.

 

نویسنده
گروه خبر کتابک
exp:
2015-01-05
تاریخ:
۹۳/۱۰/۳
Submitted by editor3 on