عمده ترین اختلالات یادگیری در کودکان

تیتر:
عمده ترین اختلالات یادگیری در کودکان

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: تشخیص به موقع اختلالات یادگیری کودکان، در زندگی آینده آنان موثر است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر الهام شیرازی فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، افزود: عمده ترین اختلالات یادگیری، مربوط به خواندن، نوشتن  و یادگیری ریاضیات است .

ارائه دهنده مقاله علمی "اختلالات یادگیری" در همایش اختلالات عصبی - تکاملی، گفت: تشخیص به موقع اختلالات تکاملی همچون "اختلالات یادگیری"، به ویژه در دو یا سه سال اول زندگی کودکان، پیش آگاهی خوبی خواهد داد تا مداخلات درمانی نیز زودتر آغاز شود.

وی یادآور شد: چون دستیابی به نتایج مناسب خدمات درمانی، در طولانی مدت حاصل می شود، لذا با درمان به موقع کودک، این فرصت جهت استفاده از نتایج درمان و یادگیری در دوران مدرسه برای او، وجود خواهد داشت.

شیرازی اظهارداشت: روان، مجموعه ای از افکار، احساسات و رفتارهاست و اختلالات تکاملی، در کارکرد برتر مغز، نمود پیدا می کند، که روانپزشکان می توانند علامت های مربوط به اختلالات تکاملی را در افکار، احساس و یا رفتار فرد ببینند.

وی افزود: پزشکان براساس همین علامت ها، می توانند تشخیص بدهند که فرد دچار چه اختلال مغزی شده است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، به انواع اختلالات مغزی مانند بیش فعالی، کم تمرکزی، کند ذهنی، اوتیسم، اختلال یادگیری، اختلال کنترل ادرار، اختلال تکامل حرکات ظریف و تعادل حرکتی و اختلال یادگیری زبان مادری اشاره کرد و گفـت: هریک از این اختلالات، علامت های خاص خودش و مداخلات درمانی خاص آن را می طلبد.

وی افزود: این اختلالات به دلیل مسایل ژنتیکی یا بیولوژیک، که بر روی سلول های مغزی، واسطه های شیمیایی یا ارتباط مغزی و یا واحدهای مشخص مغزی، اثر سوء گذاشته و به قسمت های مختلف مغز آسیب می رساند، ایجاد می شوند.

شیرازی ادامه داد: این اختلالات، از تکامل کودک در دوران جنینی، و یا پس از تولد، از رشد مناسب و معمول کودک جلوگیری می کند، که با تشخیص زودهنگام ، می توان نسبت به درمان آنها اقدام کرده و زندگی آینده کودک را بهبود بخشید.

همایش اختلالات عصبی - تکاملی با حضور و ارائه مقاله علمی دکتر شیرازی و جمع کثیری از روانپزشکان، روانشناسان، متخصصان مغز و اعصاب، متخصصان کودکان ، متخصصان علوم اعصاب و... از سراسر کشور در روزهای ١٧ و ١٨ دی ماه جاری در سالن اجتماعات شهید احمدی روشن دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار می شود.

 

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبرگزاری مهر
تاریخ:
۹۳/۱۰/۱۵
Submitted by editor3 on