الگوی ذائقه ای سالم در دوران کودکی جایگزین مصرف نمک شود

تیتر:
الگوی ذائقه ای سالم در دوران کودکی جایگزین مصرف نمک شود

 رئیس مرکز بهداشت شهرستان ایلام گفت: اطلاع رسانی عوارض مصرف نمک زیاد و حذف نمک از غذای کودکان و ذائقه سازی در دوران طفولیت، نیاز امروز برای کاهش میزان مصرف آن در جامعه است.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام، علیرضا شریفی اظهار داشت: نمک به عنوان یک نیاز بدن برای سوخت و ساز و انتقال پیام های عصبی و کارکرد عضلات محسوب می گردد و با بررسی این موارد می توان به نقش ارزنده و پراهمیت آن در بدن پی برد.

وی افزود: با توجه به اینکه میزان نیاز استاندارد بدن به نمک پنج گرم در روز است، در جامعه ما شاهد مصرف چندین برابر آن هستیم.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان ایلام خاطر نشان کرد: اگر مقدار مصرف نمک افزایش یابد، خطراتی ایجاد می کند و عوارضی به دنبال خواهد داشت که نمونه هایی از این عوارض فشار خون، سکته ها، سرطان های گوارشی، پوکی استخوان، ایجاد إدم در بخش هایی همچون مچ و انگشتان و حتی آسم است.

وی با بیان اینکه زندگی امروزه متاسفانه به سمت استفاده از فست فودها و غذاهای کنسرو شده می رود، ابراز کرد: ایجاد بیماری های متعدد در اثر استفاده از غذاهای حاوی نمک زیاد زنگ خطری برای سلامت فرد به شمار می رود و در جامعه امروزی که غذاهای آماده ای مانند ساندویچ و فست فود  مورد استفاده قرار می گیرد، به علت وجود نمک زیاد زمینه های ایجاد بیماری های مختلف را فراهم سازد.

شریفی با اشاره به این مطلب که نمکی ما باید در غذاها استفاده می کنیم باید حاوی ید و تصفیه شده باشد و در غیر این صورت میزان بیماری های مربوط به مصرف زیاد نمک را تشدید می کند، گفت: هرچه نمک خالص تر و تصفیه شده باشد، میزان پایداری عنصر ید در آن بیشتر است زیرا املاح و عناصری در نمک وجود دارند که باعث می شوند میزان ید در نمک تحت تاثیر این عناصر قرار گیرد.

وی بیان داشت: ید یکی از عناصر مورد نیاز بدن است که از بیماری هایی مانند گواتر در فرد جلوگیری می کند بنابراین استفاده از نمک حاوی ید با این اوصاف باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان ایلام جایگزینی نمک در غذای کودکان را مفید و موثر در سلامت آنان برشمرد و ادامه داد: اگر چنانچه کودکی غذای کمکی داشته باشد، به جای آنکه نمک را در این غذای کمکی به کار ببریم، آبلیموی تازه را به جای نمک استفاده کنیم تا الگوی ذائقه ای را در وی در همین سنین پایین ایجاد کنیم.

شریفی یادآور شد: همچنین باید از گذاشتن نمکدان در سر سفره پرهیز کنیم چراکه مصرف آن بیشتر می شود و نکته ای دیگر اینکه غذاهایی همانند فست فودها و ساندویچ هاکه میزان مصرف نمک بالایی دارند را از جریان زندگی خود حذف نموده و یا اینکه به حداقل برسانیم.

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبرگزاری مهر
تاریخ:
۹۳/۱۰/۱۵
Submitted by editor3 on