خوراندن بیسکویت با چای به کودکان ممنوع!

تیتر:
خوراندن بیسکویت با چای به کودکان ممنوع!

یک مشاور تغذیه گفت: نباید صبحانه یا میان وعده‌ای بجز شیر مادر تا ۶ ماهگی به کودک داده شود، مگر اینکه نوزاد نارس و نیازمند اجرای رژیم غذایی از ۴ ماه به بعد باشد.

«گلزار مولایی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، بیسکویت را جزوه گروه غلات به دلیل ترکیبات آرد گندم عنوان و اظهار کرد: یکی از رفتارهای اشتباه مادران خوراندن بیسکویت با چائی یا شیر به کودک شیرخوار است، در صورتی که نباید صبحانه یا میان وعده‌ای بجز شیر مادر تا ۶ ماهگی به کودک داده شود مگر اینکه نوزاد نارس و نیازمند اجرای رژیم غذایی از ۴ ماه به بعد باشد.

مشاور تغذیه بیمارستان آیت‌الله طالقانی استان ایلام ادامه داد: نباید به کودکان زیر ٧ ماه آب قند، چایی، سوپ یا حتی آبمیوه خوراند، چرا که کودک را دچار سوءتغذیه و حتی کم‌خونی می‌کند، در این رده سنی مصرف بیسکویت که به دلیل سبوس‌گیری عاری از ویتامین‌های مورد نیاز برای رشد نوزادان است، در دستور مصرف قرار نگیرد، چرا که عوارض ناشی از این نوع بیسکویت‌ها برای کودکان ٣ الی ۴ ماهه خود را به شکل آلرژی و اسهال‌های مزمن نشان خواهد داد.

مولایی با بیان اینکه در موقع خرید بیسکویت به میزان چربی ترانس، سبوس، شکر، روغن و مواد افزودنی موجود در آن توجه کنید، افزود: سعی کنید بیسکویتی را خریداری کنید که چربی ترانس آن صفر باشد، اما مقدار سبوس بکار رفته در خمیر آن زیاد باشد و توجه داشته باشید، میزان بکارگیری شکر، روغن و دیگر افزودنی‌ها به آرد در هنگام پخت کمتر از ٢٠ درصد باشد.

وی اضافه کرد: خمیر بیسکویت بر خلاف نان به مرحله تخمیر نمی‌رسد بدین‌صورت خمیر پس از مخلوط شدن کامل با سایر مواد به شکل ورقه نازکی با قطر و ضخامتی مورد نظر درمی‌آید و بعد از قالب‌گیری وارد مرحله پخت با دستگاه‌های اتوماتیکی و تونلی شده و پس از سرد شدن بسته‌بندی می‌شوند، به همین دلیل توصیه می‌شود، به مواد استفاده شده در خمیر آن بر روی بیسکویت توجه کنید.

مولایی تصریح کرد: بیسکویت به دلیل داشتن آرد، مخصوصا اگر با آرد سبوسدار تهیه شده باشد، ارزش غذایی قابل توجهی دارد، چرا که منبع پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین‌های گروه B و املاحی مثل آهن است، البته این ارزش تغذیه‌ای کامل نیست، اما در مجموع می‌تواند میان وعده‌ای خوبی محسوب شود، چون‌که شکر، روغن و کربوهیدرات موجود در آن می‌تواند انرژی بدن را تامین کند.

این مشاور تغذیه افزود: با توجه به اینکه بیسکویت کالری بالایی دارد، نباید در خوردن آن افراط کرد، پس بهتر است از بیسکویت سبوس‌دار با روغن و شکر پایین آنهم ٣ الی ۴ عدد در هر وعده غذایی استفاده شود.

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبرگزاری دانشجویان ایران
تاریخ:
۹۳/۱۰/۱۵
Submitted by editor3 on