در سراسر کشور انجام می‌شود: جستجوی خانه به خانه‌‌ برای شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل

تیتر:
در سراسر کشور انجام می‌شود: جستجوی خانه به خانه‌‌ برای شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل

 مسئولان مربوطه در استان‌ها، براساس اطلاعات دریافتی و با توجه به امکاناتی که در اختیار دارند؛ به صورت خانه به خانه دنبال دانش‌آموزان گشته و پس از یافتن آنان اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از جستجوی خانه به خانه در سطح کشور برای شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به منظور بازگشت آنها به مدارس خبر داد.

محمد دیمه‌ور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره وضعیت کودکان بازمانده از تحصیل گفت: معمولا بازماندگی دانش‌آموزان از تحصیل دلایل مختلفی دارد که مسائل فرهنگی، معیشتی یا ناکامی در یادگیری از جمله این دلایل است و سازمان‌هاهی دولتی و نهادهای خیریه سعی در رفع مشکلات و بازگرداندن افراد به تحصیل دارند.

وی با اشاره به آمار ۱۵۶هزار کودک بازمانده از تحصیل گفت: این آمار متعلق به سال گذشته بوده و برای اعلام آمار جدید مشغول بررسی و جمع بندی موضوع هستیم.

دیمه‌ور با بیان اینکه در استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق کارگروهی با عنوان انسداد مبادی بی‌سوادی تشکیل شده است، اظهار کرد: مسئولیت این کارگروه در سطح استان با استانداران و در شهرستان‌ها برعهده فرمانداران هستند و نهاد‌ها، سازمان‌ها و موسسات مختلفی عضو این کارگروه هستند.

دیمه‌ور ادامه داد: همچنین موسسات خیریه، سازمان‌های مردم نهاد و نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی عضو این کارگروه هستند.

دیمه‌ور  با اشاره به همکاری شوراهای اسلامی شهر و روستا، شهرداران و دهیاران بیان کرد: بعد از اینکه آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل یا ترک تحصیل کرده به دست این کارگروه رسید و پس از انطباق سامانه سناد آموزش و پرورش و سامانه سازمان ثبت احوال با آمار به دست آمده، نشانی و نام دانش‌آموزان در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مسئولان مربوطه در استان‌ها براساس اطلاعات دریافتی و با توجه به امکاناتی که در اختیار دارند،  به صورت خانه به خانه دنبال دانش‌آموزان گشته و پس از یافتن آنان با توجه به دلایل ترک تحصیل یا بازماندگی از تحصیل افراد، اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

دیمه‌ور اظهار کرد: موسسه خیریه «جامعه یاوری فرهنگی» در برخی استان‌ها وارد عمل شده و کمک هزینه تحصیلی تعداد زیادی از دانش آموزان بازمانده از تحصیل را فراهم کرده است و امیدواریم با ادامه این حرکت‌ها و پیگیری همکاران در راستای شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل شاهد افزایش پوشش تحصیلی و کاهش تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل باشیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مقاومت خانواده‌ها در برابر تحصیل فرزندانشان براساس قانون جرم است، گفت: در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان این موضوع پیش‌بینی شده است و اگر خانواده‌ای از حضور فرزند خود در مدرسه جلوگیری کند، از طرف سازمان آموزش و پرورش و هم به عنوان یک جرم عام از طرف مراجع مربوطه قابل شکایت و پی‌گیری است و مراجع قضایی نیز حکم مربوطه را صادر خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه حضور دانش‌آموزان در مدارس تا پایان دوره راهنمایی الزامی است، تصریح کرد: ما به دنبال برخوردهای این چنینی نیستیم و سعی ما براین است که امکان حضور دانش‌آموزان در مدارس را فراهم کنیم.

 

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبرگزاری کار ایران
تاریخ:
۹۳/۱۰/۲۲
Submitted by editor3 on