توجه ویژه به همه رده‌های سنی در کتابخانه «گنجینه بهار»

تیتر:
توجه ویژه به همه رده‌های سنی در کتابخانه «گنجینه بهار»

بنفشه نفیسی، موسس و مدیر کتابخانه «گنجینه بهار» در حاشیه جشنواره پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب گفت: با هدف افزایش علاقه‌مندی اعضای کتابخانه به کتاب و کتابخوانی، همه امکانات آموزشی را برای رده‌های سنی نوزادی تا نوجوانی فراهم کرده‌ایم.

بنفشه نفیسی، موسس و مدیر کتابخانه «گنجینه بهار» یکی از ١٠ روستای برگزیده دوستدار کتاب درباره این رویداد فرهنگی به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: کتابخانه روستای پوده به صورت تخصصی به بخش‌های کودک و نوجوان پرداخته است.

وی افزود: این کتابخانه که از سال ٨٧ فعالیت خود را آغاز کرده، به عنوان کتابخانه مشارکتی از سوی افراد خیر و نهاد کتابخانه‌های کشور حمایت می‌شود.

نفیسی با اشاره به تاریخچه تأسیس کتابخانه «گنجینه بهار» ادامه داد: با توجه به این‌که در بیشتر کتابخانه‌ها از کودکان چهار سال به بالا ثبت‌نام به عمل می‌آمد، به فکر افتادم تا کتابخانه‌ای را در روستای آبا و اجدادی خود تأسیس کنم که کودکان از بدو تولد قادر به ثبت نام و عضویت در آن باشند.

وی گفت: ابتدا کار خود را در دو اتاق ١٢ متری آغاز کردیم و اکنون دارای سالنی به وسعت ١١٨ متر مربع، هفت هزار جلد کتاب و ٣٧٠ عضو کودک و نوجوان هستیم.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی در کتابخانه

موسس و مدیر کتابخانه «گنجینه بهار» درباره این کتابخانه افزود: با هدف افزایش علاقه‌مندی اعضای کتابخانه به کتاب و کتابخوانی، همه امکانات آموزشی را برای رده‌های سنی نوزادی تا نوجوانی فراهم کرده‌ایم.

وی ادامه داد: برای جلب کودکان ازکتاب‌های پارچه‌ای برای خردسالان، اتاق‌های بازی، قصه‌گویی با کمک عروسک‌ها و اجرای نمایش با مشارکت کودکان استفاده کرده‌ایم و در کنار این ها کارگاه‌های آموزشی و قصه‌گویی را به صورت هفتگی برای مادران برگزار می‌کنیم.

نفیسی درباره این کارگاه‌های آموزشی اظهار کرد: این کارگا‌ه‌های فرهنگی با رویکردهای مختلفی برای علاقه‌مند کردن کودکان به میراث فرهنگی استان اصفهان و ایران صورت می‌گیرد و در برنامه‌های مناسبتی، ملی مانند دهه فجر، نوروز و شب یلدا و نیز سالروز تولد مشاهیر ایرانی با برگزاری آئین‌های مختلف به معرفی آثار و تصاویر آنان می‌پردازیم.

برگزاری جلسه های کتابخوانی با حضور پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها

وی گفت: در بخش دیگری از فعالیت‌های خود در این کتابخانه، فرهنگ بومی، نامداران منطقه مشاغل نوپا همچون مرزعه پرورش شترمرغ و مشاغل کهنی را که در حال فراموشی است به کودکان معرفی می‌کنیم.

موسس و مدیر کتابخانه «گنجینه بهار» افزود: به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی، کتابخانه سیاری را راه‌اندازی کرده‌ایم که در آن چند نفر از دانش‌آموزان و اعضای کتابخانه، تعدادی از کتاب‌ها را در کیف‌های مخصوص به مدرسه روستا و یا مناطق مختلف روستا برده و آنها را برای مطالعه در اختیار افراد علاقه‌مند قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: بخش دیگری از طرح‌های ما درباره ارتباط بین دو نسل بود؛ برای رسیدن به این هدف، جلسات کتابخوانی را با حضور کودکان و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برگزار می‌کنیم.

کتابخانه «گنجینه بهار» در روستای پوده از توابع شهرستان دهاقان در استان اصفهان است که در نخستین جشنواره انتخاب پایتخت کتاب و روستاهای دوستدار کتاب، به انتخاب هیأت داوران جزو ۱۰ روستای برگزیده شناخته شد.

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبرگزاری کتاب ایران
تاریخ:
۹۳/۱۲/۱۲
Submitted by editor3 on