تصویرگران به نمایشگاه کتاب نمی‌آیند

تیتر:
تصویرگران به نمایشگاه کتاب نمی‌آیند

به گفته مدیرعامل انجمن فرهنگی تصویرگران، این انجمن در نمایشگاه کتاب امسال شرکت نمی‌کند چون معتقدند نمایشگاه، فضای خوبی برای آنها که تنها قصد دارند انجمن خود و نوع فعالیت‌هایش را معرفی کنند نیست.

علی هاشمی شهرکی، مدیرعامل انجمن فرهنگی تصویرگران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: انجمن تصویرگران، امسال در نمایشگاه کتاب شرکت نمی‌کند. چون تقاضای ما این بود که غرفه‌ای را در شبستان به خود اختصاص دهیم اما به ما گفتند غرفه‌ای که به انجمن تعلق می‌گیرد در سالن کودک و نوجوان است در صورتی‌که عنوان اصلی ما، «انجمن فرهنگی تصویرگران» است و تنها بخشی از کار ما تصویرگری کتاب کودک است.

به گفته مدیرعامل انجمن تصویرگران، دو سال است که این نهاد مدنی در نمایشگاه کتاب تهران شرکت نمی‌کند. چرا که مخاطبان نمایشگاه کتاب، مخاطبان اصلی انجمن تصویرگران نیستند. یک عده نمی‌دانند چه می‌خواهند تنها به نمایشگاه می‌آیند و گشتی می‌زنند و ممکن است کتابی هم بخرند؛ عده‌ای دیگر هم می‌دانند چه می‌خواهند و فقط به سراغ کتاب‌ها و ناشران خاص می‌روند و برمی‌گردند کمتر کسی است که به قصد جمع‌آوری اطلاعات به نمایشگاه بیاید.

هاشمی شهرکی در ادامه، نمایشگاه کتاب را به یک فروشگاه بزرگ تشبیه کرد و افزود:همه نمایشگاه‌های معتبر دنیا، فضایی برای آشنایی ناشران و نویسندگان و تصویرگران با یکدیگر است اما نمایشگاه کتاب تهران، یک فروشگاه بزرگ است. کسی به نمایشگاه، به‌ویژه سالن کودک نمی‌آید تا درباره انجمن فرهنگی تصویرگران بداند.

او تاثیر نمایشگاه کتاب بر تصویرگری را اندک دانست و گفت: راستش را بخواهید یک زمان نمایشگاه کتابی، چون نمایشگاه فرانکفورت یا بولونیا بسیار جدی است و در آن، چندین و چند کارگاه آموزشی و نشست تخصصی برگزار می‌شود اما نمایشگاه کتاب تهران، چنین وضعیتی ندارد. انجمن تصویرگران، چند سالی در نمایشگاه شرکت می‌کرد و حتیخود من، هر سال، یک روز کامل در غرفه می‌نشستم، می‌دیدم کسی بیاید و درباره انجمن، اطلاعات بخواهد همه می‌آمدند و به من می‌گفتند: هدیه ندارید؟

شهرکی با اشاره به این‌که نزدیک به چهار سال است کتاب سال تصویرگران منتشر نشده گفت: زمانی ما کتاب و کارت پستال منتشر می‌کردیم؛ امسال، چهارسال است که کتابی نداشته‌ایم از سوی دیگر با فروش کارت پستال‌ها، اندک درآمدی برای تامین پاره‌ای از نیازهای مالی انجمن کسب می‌کردیم که به ما گفتند نباید کارت پستال بیاورید. به هر حال برای ما که فقط قصد داریم، انجمن تصویرگران را معرفی کنیم، نمایشگاه کتاب، فضای خوبی نیست مگر این‌که در سرای اهل قلم، زمانی را به معرفی فعالیت‌های ما اختصاص دهند.

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبرگزاری مهر
تاریخ:
۹۴/۱/۲۴
Submitted by editor3 on