هزینه‌های درمانی دانش‌آموزان اوتیسم رایگان می‌شود

تیتر:
هزینه‌های درمانی دانش‌آموزان اوتیسم رایگان می‌شود

معاون توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از رایگان شدن هزینه‌های درمانی دانش آموزان طیف اوتیسم خبر داد و گفت: از ابتدای سال ۹۴ هزینه‌های درمانی این دانش‌آموزان که دارای نیازهای ویژه هستند، توسط سازمان پرداخت می‌شود.

غفوریان معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: یکی از وظایف و ماموریت‌های آموزش و پرورش استثنایی کشور با توجه به اساسنامه سازمان، حمایت‌های آموزشی و پرورشی و توانبخشی از دانش‌آموزان طیف اوتیسم است.

آخرین آمار دانش آموزان اوتیسم در ایران

وی افزود: در حال حاضر در سطح کشور حدود ۷۱۵ دانش آموزان اوتیسم در دوره پیش دبستانی، ۸۶۶ نفر در دوره ابتدایی، ۲۶ نفر در دوره متوسطه اول و ۱۱ نفر در متوسطه دوم تحت پوشش داریم که در مجموع ۱۶۱۸ نفر دانش آموز دارای اوتیسم در کشور وجود دارد که در ۲۲ مدرسه دولتی، ۱۰ مدرسه غیردولتی و ۲۰۰ کلاس ضمیمه در سطح کشور مشغول به تحصیل هستند.

رایگان شدن هزینه‌های درمانی اوتیسمی‌ها

غفوریان همچنین از رایگان شدن هزینه‌های درمانی دانش‌آموزان طیف اوتیسم خبر داد و گفت: از ابتدای سال ۹۴ هزینه‌های درمانی این دانش‌آموزان که دارای نیازهای ویژه هستند، توسط سازمان پرداخت می‌شود.

معاون توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، کودکان و دانش‌آموزان طیف اوتیسم را از ۴ سالگی تحت پوشش قرار می‌دهد، گفت: این دانش‌آموزان در یک دوره دو ساله آموزش‌هایی می‌بینند و بعد از پایان این دوره، از آن‌ها تست‌های آمادگی تحصیلی و عملکردی گرفته می‌شود.

غفوریان ادامه داد: در این تست‌ها دانش‌آموزان اگر از نظر آموزشی و توانایی ذهنی در سطح آموزش‌پذیر بالا و عادی تشخیص داده شوند، در مدارس استثنایی یا مدارس خاص و ویژه تحت پوشش قرار می‌گیرند و اگر هم از نظر آموزشی عادی تشخیص داده شوند، به صورت تلفیقی در نظام آموزش تلفیقی-فراگیر به تحصیل ادامه می‌دهند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این فرایند که دانش‌آموزان با نیازهای ویژه توسط سازمان مشکل‌شان تشخیص داده شود، چند سالی است که در دستور کار سازمان قرار گرفته، البته اگر این دانش‌آموزان از نظر توانایی ذهنی آموزش‌پذیر تشخیص داده نشوند، به مراکز بهزیستی معرفی می‌شوند که آنجا وظایف حمایت را بر عهده دارند.

معاون توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تصریح کرد: محتوای آموزشی این دانش‌آموزان که از نظر توانایی ذهنی آماده هستند، محتوای کتاب‌های عادی است و اگر از نظر توانایی ذهنی، آموزش پذیر تشخیص داده نشوند از محتوای ویژه استفاده می‌شود.

آموزش به دانش آموزان اوتیسم در همه استان ها

غفوریان با اشاره به اینکه آموزش اوتیسم از سال ۸۴ و به صورت آزمایشی در ۷ استان آغاز شد، گفت: در حال حاضر این آموزش‌ها در مدارس دولتی و یا غیردولتی و یا کلاس‌های زمینه‌ای تمامی استان‌ها به غیر از سیستان و بلوچستان وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که مدیر عامل انجمن اوتیسم اعلام کرده بود، تشخیص این بیماری در دنیا از ۱۵ تا ۱۸ ماهگی صورت گیرد اما در ایران در وزارت بهداشت ما چنین چیزی تعریف نشده، گفت: این موضوع یکی از مشکلاتی است که در حال حاضر سازمان ما با آن مواجه است و علاوه برآن در کشور ما این کار خیلی کار با قدمتی نیست.

ابزارهای تشخیصی درستی نداریم/دستگاه‌های متولی کم کاری می کنند

غفوریان با بیان اینکه یکی از مشکلات ما موضوع ابزارهای تشخیصی برای این موضوع است، خاطرنشان کرد: صحبت مدیر عامل انجمن اوتیسم کاملا درست است و این موضوع بر می‌گردد به اینکه در کشور ابزارهای تشخیصی درستی نداریم و یا اینکه دستگاه‌های متولی پیگیری‌های لازم را از بدو تولد انجام نمی‌دهند.

معاون توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تصریح کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور؛ آموزش، پرورش و توانبخشی این بچه‌ها از سنین مدرسه را بر عهده دارد و به همین دلیل ما برای امسال ابزاری را خریداری کردیم و در حال نرم کردن و استاندارد سازی این ابزار برای تشخصی طیف اوتیسم هستیم.

وی یکی از برنامه‌های اصلی سازمان در سال ۹۴ نرم کردن ابزار تست ارزیابی توانایی ذهنی عنوان کرد و گفت: این ابزار‌ها یا مقیاس‌ها مربوط به کشورهای دیگر است که ما آن را خریداری کردیم و باید با توجه به مسایل فرهنگی در کشور پس از استاندادسازی قابل ارائه و استفاده شود.

غفوریان ادامه داد: ما در حال ترجمه و آماده سازی این تست هستیم و بعد از کار استاندارسازی در سطح کشور انجام می‌شود و اگر مشکلی پیش نیاید تا پایان سال این ابزار را قابل استفاده خواهیم کرد. البته هم اکنون ابزارهایی برای این کار وجود دارد اما به نظر می‌رسد عملکرد لازم را ندارد.

وی با بیان این مطلب که ما در سال ۹۴ برنامه‌های دیگری برای بالا بردن سطح کیفی مراکزمان در دستور کار داریم، اظهار داشت: از جمله اینکه در حال بررسی هستیم، استانداردهای آموزشی را در قابل سرفصل‌های آموزشی متناسب با شرایط دانش آموزان طیف اوتیسم و معلمانشان آماده کنیم. از سوی دیگر در حال آماده سازی محتوا برای آموزش والدین این دانش آموزان هستیم.

وی با بیان اینکه معتقدیم که اگر به دنبال بالا بردن کیفیت آموزشی دانش آموزان این طیف هستیم، باید اطلاعات و آگاهی والدین را افزایش دهیم، اظهار کرد: برای این کار بسته‌های آموزشی در حال آماده سازی داریم که بتوانیم در قالب کلاس‌های آموزش خانواده برای اولین بار در سطح مدارس کشور ارسال کنیم.

برگزاری دوره‌های خاص برای معلمان دانش آموزان اوتیسم

غفوریان از برگزاری دوره‌های خاص ارتباط با دانش آموزان طیف اوتیسم برای تمامی مربیان توانبخشی و مشاوران در سطح مدارس خبر داد و گفت: همچنین دوره‌های بازآموزی و ضمن خدمتی را برای معلمانمان در سطح مدارس پیش بینی کردیم که در سال ۹۴ بتوانیم با یک برنامه ریزی دقیق حرکت کنیم.

معاون توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ادامه توضیح داد: البته آموزش و توانبخشی این گروه از دانش آموزان براساس میزان توانایی آن‌ها صورت می‌گیرد و نیاز به تمرین تکرار و مرور زمان دارد اما ما به عنوان سازمان با برنامه ریزی دقیقی که در سال ۹۴ داریم، امیدوارم بتوانیم از نظر کیفی شرایطی را ایجاد کنیم که هم در دانش آموزان و خانواده‌ها رضایت نسبی در این زمینه ایجاد شود.

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبرگزاری جمهوری اسلامی
تاریخ:
۹۴/۱/۳۱
Submitted by editor3 on