نشست انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ایران با رییس نمایشگاه کتاب بولونیا برگزار شد

تیتر:
نشست انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ایران با رییس نمایشگاه کتاب بولونیا برگزار شد

عصر هجدهم اردیبهشت ماه ۹۴، روبرتا کینى، رئیس نمایشگاه کتاب کودک بولونیا با اعضاى انجمن نویسندگان کودک و نوجوان دیدار کرد.

در این دیدار اعضاى هیئت‌مدیره‌ى انجمن، گروهی از نویسندگان، مترجمان، پژوهشگران و تصویرگران حوزه‌ى کتاب کودک و نوجوان حضور داشتند.

در آغاز فریدون عموزاده خلیلى، رئیس هیئت‌مدیره‌ درباره‌ى شکل‌گیرى انجمن و تعداد اعضا گزارشى ارائه داد. عموزاده خلیلى به وجود فضایى به نام کافه‌ى مؤلفان براى گفت‌وگوى نویسندگان در بولونیا اشاره کرد و گفت: این فضا بسیار مطلوب است، اما بهتر است فضاى تعامل براى انجمن‌هاى کشورهاى مختلف هم ایجاد شود. چون ایجاد ارتباط فردى براى نویسندگان دشوار است.

روبرتا کینى با استقبال از این پیشنهاد گفت: تلاش مى‌کنیم پنلى را در کافه‌ى مؤلفان به ایران اختصاص دهیم تا نویسندگان کشورهاى دیگر بدانند در ایران چه مى‌گذرد.

رئیس نمایشگاه کتاب بولونیا به عضویت نویسنده‌ها و مترجم‌ها در انجمن اشاره کرد و گفت: نقش مترجم در معرفى ادبیات کودک بسیار کلیدی است اما این نقش به تازگى کمرنگ شده، تا جایى که گاهى نام مترجم را به جای مؤلف ذکر مى‌کنند. در عین حال تصویرگران هم نقش مهمى در تولید کتاب دارند.

سپس عموزاده خلیلى به حقوق نویسنده در فرآیند تولید کتاب اشاره کرد و گفت: به بولونیا به عنوان محلى براى تبادل تجربه ها مى‌توان نگاه کرد و در آن از حقوق نویسندگان دفاع کرد، چون در فرآیند تولید کتاب نویسندگان یکى از فقیرترین گروه‌ها هستند. کینى‌ معتقد بود این مشکل عمومى است و تقریباً در همه‌ى کشورها حقوق نویسنده پایین است.

در جلسه پرسش و پاسخ نیز رئیس نمایشگاه کتاب کودک بولونیا گفت: دولت‌ها باید از چاپ کتاب به زبان اقلیت‌ها حمایت کنند تا از غناى این فرهنگ‌ها بتوان بهره برد.

او با نگاه انتقادى به دیجیتال بوک‌ها گفت: به دلیل گسترده بودن کارکرد واسطه‌هاى دیجیتالى معلوم نیست چه‌قدر از وقت استفاده‌کننده واقعاً صرف خواندن مى‌شود. او ادامه داد: ما معتقدیم که تولید اى‌بوک براى کودکان منطقى نیست و در بولونیا از اَپ‌ها حمایت نمى‌کنیم، چون تمرکز ما بر نشر است.

او به فعالیت دانشگاه بولونیا اشاره کرد و گفت: در این دانشگاه بزرگ‌ترین کتاب‌خانه‌ى تخصصى کودک و نوجوانان در ایتالیا وجود دارد و هر سال از طرف نمایشگاه هزار جلد کتاب به آن اهدا مى‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره‌ى انجمن نیز به دانشگاه شیراز و فعالیت‌هاى آن در زمینه‌ى ادبیات کودک اشاره کرد و گفت: شاید بد نباشد بولونیا از ظرفیت‌هاى دانشگاه شیراز هم استفاده کند.

در پایان مراسم هدایایى‌ با آرم انجمن و نقش ماهى سیاه کوچولو به روبرتا کینى اهدا شد.

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبرگزاری مهر
تاریخ:
۹۴/۲/۱۹
Submitted by editor3 on