نقش نادر ابراهیمی در توسعه و رشد ادبیات کودک مشهود است

تیتر:
نقش نادر ابراهیمی در توسعه و رشد ادبیات کودک مشهود است

شهرام اقبال‌‌زاده در مراسم بزرگداشت «نادر ابراهیمی» گفت: بسیاری از کارهای خوب ادبیات کودک و نوجوان در زمان گذشته متعلق به نادر ابراهیمی است؛ وی در سه قلمرو نهادسازی، گویه پردازی و کار خلاقه در ادبیات پیشرو بوده است و مسئولان باید تلاش کنند تا «بنیاد نادر ابراهیمی» زودتر شکل بگیرد.

ضرورت راه اندازی بنیاد نادر ابراهیمی/ نقش نادر ابراهیمی در توسعه و رشد ادبیات کودک مشهود است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مراسم بزرگداشت نادر ابراهیمی، نویسنده و نمایشنامه‌نویس پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان‌ با حضور فرزانه منصوری، اسدالله شعبانی‌، محمد‌رضا یوسفی، سید‌علی کاشفی خوانساری، جمال‌الدین اکرمی، عزت‌الله الوندی، شهرام اقبال‌ زاده، سعید کیایی، منوچهر اکبرلو، عبدالعظیم فریدون‌ و جمعی از نویسندگان‌ کودک و نوجوان عصر امروز (جمعه ٢۵ اردیبهشت‌ ٩۴) در سرای اهل قلم کودک و نوجوان بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

شهرام اقبال‌‌زاده: به راه اندازی بنیاد «نادر ابراهیمی» توجه کنیم

شهرام اقبال‌‌زاده در ابتدای این مراسم گفت: بسیاری از کارهای خوب ادبیات کودک و نوجوان در زمان گذشته متعلق به نادر ابراهیمی است. وی نه تنها در حوزه کودک و نوجوان بلکه در حوزه بزرگسال هم کارهای ارزنده‌ای منتشر کرده است.

این نویسنده و منتقد ادبی در ادامه گفت: از ویژگی‌های شاخص کارهای نادر ابراهیمی می‌توان به نگاه ایرانی-بومی به ادبیات داستانی اشاره کرد. همچنین وی در سه قلمرو نهادسازی، گویه پردازی و کار خلاقه در ادبیات پیشرو بوده است.

وی در ادامه تاکید کرد: باید با حمایت مسئولان «بنیاد نادر ابراهیمی» شکل بگیرد. حتی خانواده وی حاضر بودند که این بنیاد در منزل شخصی وی راه‌اندازی شود.

محمد‌رضا یوسفی: نادر ابراهیمی نقش عمده‌ای در توسعه ادبیات ایفا کرد

محمد‌رضا یوسفی، نویسنده پیشکسوت کتاب‌های کودک و نوجوان در این مراسم‌ گفت: نادر ابراهیمی از جمله‌ پیشکسوتان ادبیات کودک و نوجوان است که نقش عمده‌ای را در توسعه و رشد ادبیات ایفا کرده است.

این نویسنده کودک و نوجوان در ادامه به بیان خاطره‌ای از دوران جوانی‌اش گفت: سال‌ها پیش در مدرسه‌ای برای بچه‌ها‌ درباره اینکه چگونه داستان بنویسند‌ سخن می‌گفتم اما می‌دیدم که بچه‌ها اصلا حوصله شنیدن این حرف‌ها را ندارند. در همین زمان بود که کتابی با عنوان «عاشقانه‌ها» نوشته نادر ابراهیمی به تازگی منتشر شده بود. این کتاب شامل مجموعه‌ای از داستانک‌‌ها بود که برگرفته از متون کهن ایرانی بود‌. برای نخستین‌بار تعدادی از این داستانک‌ها را انتخاب کردم و در آن مدرسه برای بچه‌ها خواندم واکنش آنها به این داستان‌ها بسیار مثبت بود و استقبال فراوانی کردند. از آن به‌بعد شروع کردم به انتخاب داستانک از متون کهن و خواندن آن برای بچه‌ها‌، بعد از این دوران کم‌کم مجموعه داستانک‌ها را برای بچه‌ها جمع‌آوری و منتشر کردم‌. این مجموعه که الان‌ به جلد بیست و سوم رسیده است از کتاب «عاشقانه‌ها»ی نادر ابراهیمی نشات گرفت.

جمال‌الدین اکرمی: نقش موثر نادر ابراهیمی در ساده‌نویسی و فارسی‌نویسی مشهود است

جمال‌الدین اکرمی نیز در این مراسم‌ به معرفی برخی از کتاب‌های نادر ابراهیمی پرداخت و عنوان کرد: بسیاری از این کتاب‌ها امروزه از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تجدید چاپ می‌شود. اما متاسفانه در برخی از آنها مانند کتاب‌ «پهلوان پهلوانان» که بدون نام نادر ابراهیمی تجدید چاپ شده حق و حقوق وی لحاظ نشده‌ است‌.

این نویسنده‌، تصویر‌گر‌ و منتقد ادبیات کودک در ادامه به نثر نادر ابراهیمی در کتاب‌هایش اشاره کرد و گفت: وی در ساده‌نویسی و فارسی‌نویسی نقش بسیار موثری در ادبیات کودک و نوجوان داشته است. به عنوان مثال استفاده از «ی‌» میانجی‌ به جای «ء‌»‌ در ادبیات فارسی از جمله مواردی بود که نادر ابراهیمی برای نخستین‌بار به کار گرفت و به تازگی نیز از سوی نظام آموزش و پرورش کشورمان پذیرفته شده است.

وی در ادامه به سایر کتاب‌های نادر ابراهیمی اشاره کرد و گفت: کتاب «بزی که گم شد» از دیگر کتاب‌های خاطره‌انگیز نادر ابراهیمی است که من و کودکان هم‌نسل من بارها و بارها در کودکی این کتاب را در قالب نمایشنامه در مدرسه‌ اجرا ‌کرده‌ایم. پیامی که این کتاب به ما می‌آموخت این بود که چیزهایی که داریم فقط متعلق به ما نیست و متعلق به همه انسان هاست. همچنین کتاب «کلاغ‌‌ها» از دیگر کتاب‌های نادر ابراهیمی است که نورالدین زرین‌کلک آن را تصویر‌گری کرده و حاوی پیام برقراری ارتباط‌های دوستانه و هوشیاری ملت برای مخاطبان است.

اکرمی در ادامه‌ به کتاب «پهلوان پهلوانان» اشاره کرد و گفت: این کتاب دربرگیرنده‌ داستانی از پوریای ولی و روزهایی است که سربه‌داران در ایران حکومت می‌کردند این کتاب نیز از جمله‌ نمایشنامه‌هایی بود که ما از کودکی در مدرسه اجرا می‌کردیم‌.

این نویسنده پیشکسوت ادامه داد: «سنجاب‌ها‌» نیز از دیگر کتاب‌های نادر ابراهیمی است که در آن ساختار‌شکنی بسیاری صورت گرفته‌ و دارای نثر متفاوتی است‌. نادر در پایان‌بندی این داستان سعی کرده تصمیم‌گیری و قضاوت را برعهده کودکان بگذارد‌. همچنین از دیگر کارهای نادر ابراهیمی می‌توانم به‌ «من راه خانه‌ام را بلد نیستم»، «ما بوته گل سرخ را بیدار‌ می‌کنیم» و «شبی که دوست می‌داشتم‌» اشاره کنم. شبی که دوست می‌داشتم‌ از جمله کتاب‌هایی است که خواندن آن را به نوجوانان امروز توصیه می‌کنم. این کتاب تابه‌حال بیست چاپ را تجربه کرده است.

منوچهر اکبر‌لو‌: نمایشنامه‌های نادر ابراهیمی مغفول مانده است

منوچهر اکبر‌لو‌، نیز در این مراسم عنوان کرد: نادر ابراهیمی بیشتر به عنوان یک داستان‌نویس در کشور ما شناخته شده است‌ و نمایشنامه‌های او به دلیل اینکه تعدادشان زیاد نیست کمتر دیده شده است. در حالی که نادر در همه عرصه‌ها از جمله نویسندگی، نمایشنامه‌نویسی و فیلمنامه‌نویسی فعالیت چشم‌گیری داشته است. از جمله ویژگی‌های نمایشنامه‌های او می‌توان به‌ اندیشمندانه‌بودن نمایشنامه‌های وی اشاره کرد همچنین سبک نوشتاری نمایشنامه‌های نادر ابراهیمی بیشتر در فضای سوررئال و اسطوره‌ای است. نمونه این مطلب را می‌توان در نمایشنامه‌ »‌آرش در قلمرو تردید‌» با نگاه اسطوره‌ای نادر ابراهیمی به آرش به وضوح مشاهده کرد‌.

این نویسنده و نمایشنامه‌نویس در ادامه به دیگر ویژگی‌های نمایشنامه‌های نادر ابراهیمی اشاره کرد و گفت: ما اصولا سه زمان حال، گذشته‌ نزدیک و گذشته دور داریم‌. نادر ابراهیمی با شکستن فرم خطی زمان،‌ قالب جذابی را در نمایشنامه‌هایش به وجود آورده است. همچنین پرداختن به مضامینی مانند درد‌های اجتماعی، ویژگی‌های اخلاقی، ایمان، عشق و وطن از جمله مواردی است که در کارهای نادر ابراهیمی ملموس است. باید توجه داشت‌ که نوجوانان ما در این زمان بیش از هر چیز دیگری به «عشق‌»‌ و «وطن‌» نیازمندند. مجموعه آثار نادر ابراهیمی‌ مجموعه‌ای غنی است که می‌تواند‌ این دو واژه را به کودکان و نوجوانان ما ارایه دهد.

سعید کیایی‌ نیز در این مراسم‌ گفت: ما با آثار نادر ابراهیمی‌ بزرگ شده‌ایم‌ و بخت‌ یار من بوده که زمانی از آثار وی مطالب زیادی را آموخته‌ و رشد کرده‌ام. ما با محتویات مطالب و داستان‌های نادر ابراهیمی توانستیم راه و روش درست‌ زندگی کردن را بیاموزیم. برگزاری این برنامه برایم بسیار جالب بود اما باید توجه داشت مگر چند کتاب از ۵٠ عنوان کتابی را که نادر ابراهیمی منتشر کرده می‌توانیم امروزه در دست مخاطبان ببینیم‌.

این روزنامه نگار ادامه داد: متاسفانه جریان نشر در حال حرکت به سمتی است که امروزه کمتر آثار نادر ابراهیمی را در دست مخاطبان می‌بینیم‌ و نوجوانان ما کمتر می‌دانند که افرادی مانند نادر ابراهیمی زمانی با شور و هیجان در این حوزه قلم می‌زده‌اند. این از بخت بد کودکان و نوجوانان نسل ما و نسل بعد از ماست که دسترسی بسیار کمی به این کتاب‌ها دارند.

فرزانه منصوری‌ همسر نادر ابراهیمی نیز در پایان این مراسم‌ ضمن تشکر از حضار‌ و دوستان نادر ابراهیمی گفت: من از آقای کاشفی خوانساری به خاطر انتشار کتاب چهره‌های ماندگار تشکر می‌کنم در واقع ما به دل‌های بزرگ مخاطبان بزرگانی مانند نادر ابراهیمی دل بسته‌ایم نه آنچه که در این دوران می‌گذرد. امیدوارم دست‌اندرکاران این حوزه بکوشند‌ تا مقام این بزرگان‌ بیشتر پاس داشته شود.

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبرگزاری کتاب ایران
تاریخ:
۹۴/۲/۲۷
Submitted by editor3 on