توجه به کتاب‌های نظری یکی از سیاست‌های کتاب‌خانه مرجع کانون

تیتر:
توجه به کتاب‌های نظری یکی از سیاست‌های کتاب‌خانه مرجع کانون

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وحید طوفانی اصل، رییس کتاب‌خانه مرجع کانون در این زمینه افزود: ما با فقر کارهای پژوهشی در زمینه ادبیات کودک و نوجوان روبه‌رو هستیم و یکی از کارهای کتاب‌خانه مرجع، تامین کتاب‌هایی است که به مباحث نظری در این ارتباط می‌پردازد.

وی با اشاره به این‌که همه کتاب‌های چاپ نخست خریداری و در این کتاب‌خانه آرشیو می‌شوند گفت: همکاران من در کتابخانه مرجع کانون، پیوسته در حال به‌روز کردن این مرکز هستند. ما سالی دو بار، یک بار از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و بار دیگر از نمایشگاه «یاد یار مهربان» کتاب خریداری و کتاب‌خانه‌ مرجع را به‌روز می‌کنیم.

او هم‌زمان با برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پاسخ به این‌که چرا ناشران مختلف کودک و نوجوان با شما همکاری و کتاب‌هاشان را برای‌تان ارسال نمی‌کنند گفت: با توجه به گرانی کتاب و شرایط اقتصادی نمی‌توان از ناشران انتظار داشت کارهایشان را رایگان برای ما ارسال کنند. بنابراین، روش مطمئن‌تر این است که خود ما زمان بگذاریم و هزینه کنیم و کتاب بخریم.

طوفانی در ارتباط با خرید کتاب‌های خارجی از طرف کتاب‌خانه مرجع کانون و ملاک انتخاب کتاب‌ها گفت: ما به‌طور سالانه، حدود ٢٠٠ عنوان از کتاب‌های خارجی - که جوایز معتبر در حوزه کودک و نوجوان را از آن خود کرده‌اند - خریداری و به کتاب‌خانه مرجع کانون می‌آوریم.

طوفانی در پاسخ به این‌که در سال‌های گذشته زنده یاد حسین ابراهیمی(اِلوند)، خانه ترجمه‌ای راه‌اندازی و پس از او برچیده شد؛ کتاب‌خانه مرجع کانون تا چه اندازه می‌تواند به یک خانه ترجمه تبدیل شود گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد، خانه ترجمه را دوباره راه‌اندازی کرده است. کانون چون ناشر هم هست نمی‌تواند چنین کند. اما کتاب‌خانه مرجع کانون، در هرحال محل مراجعه نویسندگان و تصویرگران و مترجمان است. اما راه‌اندازی خانه ترجمه جزو رسالت‌های کانون نیست. چون بخشی از این کار برعهده وزارت ارشاد و بخش دیگر برعهده کتاب‌خانه ملی است.

او با اشاره به نشست‌های تخصصی کتاب‌خانه مرجع کانون پرورش فکری گفت: تاکنون ٣٨ نشست برگزار شده و ٧۶ نفر از بزرگان ادبیات کودک و نوجوان در این جلسات شرکت کرده‌اند. تعدادی افراد هم از طریق سایت‌ها، مباحث مطرح شده در این نشست‌ها را دنبال می‌کنند. تصور ما این است که نشست‌ها، مخاطبان خود را پیدا کرده‌اند و ارزش‌گذاری این نشست‌ها هم برعهده دیگران است.

طوفانی با اشاره به این‌که کتاب‌خانه‌های امروز دنیا، رویدادمحور هستند گفت: کتابخانه‌های کانون پرورش فکری در حد و اندازه خود می‌کوشند تا به ترویج کتاب‌خوانی کمک کنند.

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
تاریخ:
۹۴/۲/۲۷
Submitted by editor3 on