موزه اسباب بازی و عروسک های خیمه شب بازی ایران موزه برتر کودک و نوجوان سال ۹۳ شد

تیتر:
موزه اسباب بازی و عروسک های خیمه شب بازی ایران موزه برتر کودک و نوجوان سال ۹۳ شد

موزه اسباب بازی و عروسک های خیمه شب بازی ایران در بخش موزه های خصوصی جایزه ی موزه برتر ایکوم را در بخش کودک و نوجوان را از آن خود کرد.

این موزه در روزهای پایانی مهر ماه با مدیریت امیر سهرابی کارشناس و پژوهشگر تئاتر در شهر کاشان در خانه جعفر علامه فیضی روحانی و شاعر اواخر دوره قاجار آغاز به کار کرد. در این موزه نزدیک به ۱۲۰ اسباب بازی و عروسک خیمه شب بازی به نمایش گذاشته شده است. اجرای نمایش خیمه شب بازی و برگزاری کارگاه های ساخت عروسک و اسباب بازی های سنتی برای کودکان از برنامه های این موزه است. این موزه همچنین در ۲ بخش معرفی، و گردآوری نیز به عنوان موزه برتر در بخش خصوصی شناخته شد.

در بخش دولتی هم مجموعه کاخ نیاوران، موزه حمام علیقلی آقا و موزه خلیج فارس جایزه موزه برتر ایکوم را در این بخش دریافت کردند.

موزه عروسک های ملل نیز در ۲ بخش آموزش، و پژوهش به عنوان موزه برتر خصوصی معرفی شد. این موزه همچنین در بخش شاخص های کودک و نوجوان و گردآوری مجموعه نیز شایسته تقدیر شناخته شد. این موزه با مدیریت مسعود ناصری دریایی و علی گلشن کارگاه های آموزشی در زمینه میراث فرهنگی برای نوجوانان و بزرگسالان برگزار می کند.

ایکوم International شورای بین المللی موزه ها پس از جنگ جهانی دوم یعنی ۶۲ سال پیش، تقریبا همزمان با تشکیل یونسکو ایجاد شد. مرکز آن در پاریس است و امروزه بیش از ۱۲۰ کشور جهان دارای کمیته‌های ملی ایکوم هستند. هر سه سال یک بار مجمع عمومی ایکوم در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود. کمیته ملی ایکوم در ایران پس از انقلاب از سال ۱۳۷۹ فعالیت دوباره‌ای را آغاز کرد.

از سال ۱۹۷۰ ایکوم ۱۸ ماه مه برابر با ۲۸ اردیبهشت را روز جهانی موزه نام گزاری کرده است و هر سال یک مفهوم خاص را به عنوان شعار بین‌المللی قرار می‌دهد تا همه موزه‌ها و نگارخانه‌ها در همه جهان تابع این شعار فعالیت کنند.

شعار ایکوم برای سال ١٣٩٣ (٢٠١۴) آثار موزه‌ها،‌ پدیدآور پیوندها بود. این شعار به این نکته اشاره دارد که موزه‌ها، موسسات زنده‌ای هستند که به ایجاد ارتباط بین بازدیدکنندگان، نسل‌ها و فرهنگ‌های سراسر جهان کمک می‌کنند.

نویسنده
گروه خبر کتابک - شبنم عیوضی
تاریخ:
۹۴/۳/۲
Submitted by editor3 on