فیلم مستند از زندگی و کار عباس یمینی شریف

تیتر:
فیلم مستند از زندگی و کار عباس یمینی شریف

فیلم مستند نغمه سرای کودکان، که به زندگی و فعالیت های فرهنگی عباس یمینی شریف، از شاعران کودک ایران، می پردازد ٢٣ تیر ١٣٩۴ در خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته خواهد شد.

در این فیلم ۷۵ دقیقه ای توران مقومی تهرانی، یحیی مافی، توران میرهادی، نوش آفرین انصاری، پرویز کلانتری، هوشنگ مرادی کرمانی، اسدالله شعبانی، مصطفی رحماندوست، محمدهادی محمدی، بیژن پیرنیا، علی دهباشی، انوشیروان روحانی، نیما پتگر، فرشته یمینی شریف و بهمن یمینی شریف درباره عباس یمینی شریف سخن گفته اند.

تهیه کننده این فیلم هومن یمینی شریف، کارگردان هومن ظریف، تدوین اسماعیل جعفری و پویانمایی را محبوبه سادات موسوی بر عهده داشته است.

ورود تمامی دوستداران شعر و ادبیات کودکان به این برنامه آزاد است.

این فیلم گوشه هایی از کودکی عباس یمینی شریف بازسازی شده است و از گفت وگوها، خاطرات و سخنان خدمتگزاران و کارشناسان ادبیات کودک و دوستانو آشنایان او و آرشیو خانواده یمینی شریف استفاده شده است. این فیلم مستند مروری است بر تاریخ ادبیات و آموزش و پرورش کودکان ایران از آغاز قرن اخیر. در این مستند، تجربه های تلخ مدرسه و مکتب، دوران سخت کودکی، آشنائی‌اش با فرخی یزدی و تجربه ی معاشرت با آن شاعر شوریده آزادیخواه، شیفتگی او به آهنگ کلمه ها و سرودن شعر در دبستان و رشد علاقه‌اش به ادبیات کودک مورد پژوهش قرار می‌گیرد.

مصاحبه‌های خود او و گفتارهای همسر و فرزندانش دریچه‌های جدیدی به زندگی پرماجرا و دوران پر تحول کودکی و نوجوانی او می‌گشاید.

فیلم همچنین به رویدادهایی که او را به ادبیات کودکان دلبسته و متعهد ساخت، می‌پردازد و نقش او را در پیدایش نخستین مجله‌های کودکان:"بازی کودکان"، "دانش آموز"، "سازمان جوانان شیر و خورشید"، " کیهان بچه‌ها" مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سفر او به امریکا در سال ۱۹۵۳ برای تحصیل در دانشگاه کلمبیا در رشته آموزش ابتدائی کودکان، اقدام به تاسیس مدارس ملی (دبستان های روش نو) در اوایل سالهای ١٣٣٠ و تاسیس اولین باشگاه بچه‌ها و همکاری داود پیرنیا و همکاران هنرمند رادیو، سیما بینا، بیژن پیرنیا، الیس و بلا و نیکل الوندی، فضل الله مهتدی (صبحی)، با برنامه‌های هنری این باشگاه، از لحظات شیرین و ناگفته تاریخ فرهنگ کودکان است.

خاطرات تاسیس شورای کتاب کودک از زبان بنیانگزاران آن، تحولات ادبیات کودک در سال های ١٣۴٠ و ١٣۵٠ زاویه‌های جدیدی را به وقایع تاریخی در ادبیات کودک می‌گشاید.

این فیلم دومین تجربه مستند بلند فرهنگی هومن ظریف، پس از ساخت مستند «مرز پرگهر»، «درباره سراینده سرود ای ایران»،«دکتر حسین گل گلاب» به شمار می‌آید.

زمان: از ساعت ١٩ تا ٢١

نشانی: خیابان طالقانی ، خیابان موسوی شمالی ، ضلع جنوبی باغ هنر

نویسنده
گروه خبر کتابک
exp:
2015-07-16
تاریخ:
۹۴/۴/۱۳
Submitted by editor3 on