تشویق کودکان به کتابخوانی در «پارک مطالعه»

تیتر:
تشویق کودکان به کتابخوانی در «پارک مطالعه»

زهرا پورآرام، مسئول کتابخانه شهدای حصارک، درباره برنامه‌های این کتابخانه در ایام تعطیلات و اوقات فراغت دانش‌آموزان گفت: به منظور ارتقای فرهنگ مطالعه در بین کودکان و نوجوانان، استفاده بهینه از اوقات فراغت و پرورش اعتماد به نفس در آنها در قالب برنامه‌های مختلفی مانند «پارک مطالعه» «قصه‌های قد و نیم قد برای بچه‌ها» و «یک کتاب، یک پیام» بچه‌ها و بزرگترها را به خواندن کتاب تشویق می‌کنیم.

مسئول کتابخانه شهدای حصارک در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اظهار کرد: به منظور ارتقای فرهنگ مطالعه در بین کودکان و نوجوانان و استفاده بهینه از اوقات فراغت و تعطیلات تابستان، در برنامه‌ای با عنوان «پارک مطالعه» بچه‌ها و بزرگترها را به خواندن کتاب تشویق می‌کنیم.

زهرا پورآرام ادامه داد: این برنامه از اول مرداد ١٣٩٤، در روزهای پنج‌شنبه هر هفته به مدت ٩ جلسه در ساعت ١٠ تا ١٢ در پارک محصل واقع در جنت‌آباد جنوبی با حضور کودکان، نوجوانان و بزرگسالان برگزار شده و تا ٢٦ شهریور امسال ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در این برنامه ایستگاه‌های مختلفی برای کتابخوانی کودکان و بزرگسالان وجود دارد. همچنین ایستگاه نشریات و مجلات و روزنامه‌خوانی و پایگاه‌هایی برای امانت و مبادله کتاب درنظر گرفته شده است. بچه‌ها می‌توانند کتاب‌هایی را که خوانده‌اند به پارک محصل بیاورند و آنها را با کتاب‌های دیگر مورد علاقه‌شان مبادله کنند.

پورآرام در توضیح سایر بخش‌های برنامه «پارک مطالعه» گفت: همچنین در بخشی از برنامه با عنوان «ایستگاه نقاشی» از کودکان می‌خواهیم براساس کتابی که برایشان خوانده شده یا خودشان خوانده‌اند، نقاشی بکشند، سپس به نقاشی‌های برتر جایزه می‌دهیم.

مسئول کتابخانه شهدای حصارک ادامه داد: در این برنامه حدود ١٠٠ عنوان کتاب با موضوعات مختلف اجتماعی، مذهبی، تاریخی، علمی، شعر، داستان، بهداشت و محیط زیست در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. در واقع با این‌کار به کودکان و نوجوانان یادآوری می‌کنیم که کتاب می‌تواند جایگزین مناسبی برای فضای مجازی باشد و منبع مناسبی برای کسب اطلاعات موردنظرشان است.

وی اضافه کرد: نخستین جلسه این برنامه روز پنج‌‎شنبه (اول مرداد ٩۴) برگزار شد. باوجود اینکه برای این جلسه اطلاع‌کسانی مناسب انجام نشده بود، اما بیش از ٧٠ کودک و نوجوان به همراه والدینشان در این برنامه شرکت کرده بودند.

پورآرام در ادامه به سایر برنامه‌های این کتابخانه برای کودکان اشاره کرد و گفت: همچنین به منظور پرورش خلاقیت در کودکان و تقویت حس اعتماد به نفس در آنها برنامه‌ای با عنوان «قصه‌های قد و نیم قد برای بچه‌ها» شامل نمایش‌های خلاق و جذاب را برای بچه‌ها اجرا می‌کنیم.

وی ادامه داد: در این برنامه که دو جلسه آن در روزهای ٢١ و ٢٨ تیرماه برگزار شده، در ابتدا داستانی بوسیله محمدکاظم فرحناک، کارشناس برنامه، برای بچه‌ها خوانده می‌شود، سپس آنها با استفاده از ماسک‌هایی که در اختیارشان قرار داده می‌شود در نمایش خلاق نقش‌های شخصیت‌های موردنظرشان را ایفا می‌کنند.

مسئول کتابخانه شهدای حصارک در ادامه به برنامه «یک کتاب، یک پیام» اشاره کرد و گفت: علاوه بر این برای تشویق کودکان به کتابخوانی در محل کتابخانه تابلوی اعلاناتی نصب کرده‌ایم که اعضا می‌توانند بخشی از جذاب‌ترین قسمت کتاب مورد علاقه‌شان یا پیامی را که از کتاب متوجه شده‌اند، با ذکر نام کتاب و نویسنده آن بر روی تابلو بچسبانند و به دیگر اعضا معرفی کنند.

پورآرام توضیح داد: معرفی هر کتاب ۵٠ امتیاز دارد. و به پنج نفری که بیشترین کتاب را معرفی کرده باشند جوایزی اهدا می‌شود.

کتابخانه شهدای حصارک با متراژ۲۶۰ مترمربع با دو سالن مطالعه ظرفیت ارائه خدمات به بیش از ۹۰ نفر دارد. این کتابخانه در حال حاضر دارای ١٣ هزار جلد کتاب است که از این تعداد پنج هزار جلد مربوط به کودکان و نوجوانان است.

اکنون ما ۶ هزار و ٢٠٠ نفر عضو داریم که از این تعداد هزار و ٨٠٠ نفر به طور مداوم به کتابخانه مراجعه می‌کنند. از بین اعضای فعال ۴۰۰ نفر کودک و نوجوان هستند.

کتابخانه شهدای حصارک در منطقه پنج، در انتهای جنت آباد شمالی، بلوار سیمون بولیوار، نبش ایرانشهر شمالی واقع شده ‌است.

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبرگزاری کتاب ایران
تاریخ:
۹۴/۵/۵
Submitted by editor3 on